Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
FeiC

Porblen med kylning på b230 AQ145

Rekommendera Poster

har en b230 som saknar värmeväxlare. Hur ska jag göra vill inte köpa en ny (kostar lite för mycket) men jag kör bara i sötvatten (värnen). så kan jag inte bygga om den till en sjövattenkyld motor ? frågan då är hur ska jag leda vattnet igenom motorn? är tacksam för alla teorier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar nog att du skaffar en begagnad värmeväxlare, dom kan inte kosta för mycket, runt 1500-2500kr kanske, mer skulle jag inte betala. Köp privat, så får du billigast! Värmeväxlaren är samma i AQ120, AQ125, AQ140 och AQ145 motorerna, från 1976-1984. Finns nog lätt att hitta som begagnade. T.ex. kompisen min tror jag har en (bor i finland), och en till vet jag att jag får lätt tag på. Värmeväxlare från AQ131, AQ151, AQ171 motorer passar INTE direkt, har annorlunda kylvatteningångar, och är HELT annorlunda formade, men går att få att passa, då du skaffar sötvattenpump, och kopparrören från samma motor.. Går visserligen att fästa lätt på B23 blocket (AQ145). Rekommenderar nog starkt, att du bara skaffar en värmeväxlare, du rentav söker problem, om du konverterar motorn. DU måste då åtminståne byta termostat, skaffa nytt termostathus från en bilmotor, göra nya kylslangar och rör, hitta på hur du kan koppla ihop sjövattenpumpen, och cirkulationspumpen, utan att orsaka skada åt den ena p.ga. undertryck osv. Jag skulle inte under några villkor ge mig på detta, fast jag har mekat en del med både volvos bil och båtmotorer. P.S. AQ145 är baserad på B23, INTE B230 ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret men jag tror jag har tagit fel på motor modell :oops: det står att det är en B230 på locket så det stämmer men att det är en AQ145 är jag inte säker på . är det samma eller skiljer det på värmeväxlaren. Kunde du få tag på en ? är tacksam för svar! :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det står B230 på blocket, är det en AQ131 (=SP230), AQ151 (=SP250) eller en 16ventils AQ171 (=SP251). Alla dessa 3 har samma värmeväxlare. Motormodellen står ju klart och tydligt på förgasarkåpan.... åtminståne på alla som jag har sett....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...