lejon53 0 Postad 24 Oktober , 2010 Jag har en Yanmar 1GM10 i en Omega 30. Motorn har kanske sett sina bästa dar sedan den varit i 25 års tjänst i Mälaren och Östersjön. Har bytt topplocket för 2år sedan pga korrosion (motorn är inte sötvattenkyld). Har bytt oljetrågspackningen pga läckage och nu läcker den olja i den stora bröstpackningen. Trots detta startar den alltid och går som en klocka. Det kostar att anlita reparatörer när man inte är så duktig mekare själv. Nu funderar jag på att byta motor i vinter. Jag skulle helst vilja byta till en likadan bättre begagnad (renoverad) motor för att slippa bygga om motorrum och anslutningar. Någon som vet om det finns bättre begagnade (renoverade) Yanmar 1GM10 motorer eller om man kan byta en gammal dito mot en ny? Eller kan man sälja en 25år gammal motor nånstans? Andra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 25 Oktober , 2010 hej du kan byta till en ny yanmar 2ym15 om du vill ha en ny motor som passar i din bädd ? Jag bytte själv i min båt i våras Alternativ är att lämna din 1gm10 för renovering på någon firma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejon53 0 Postad 25 Oktober , 2010 Jag tycker inte att jag behöver mer än 9HK, 5,5knop räcker och om det blåser får jag väl segla. Skulle helst vilja byta in min 1GM10 mot en ny om det är möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 26 Oktober , 2010 yanmar säljer nya 1gm10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejon53 0 Postad 26 Oktober , 2010 Köper dom gamla yanmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 26 Oktober , 2010 Sätt ut din gamla motor till försäljning på blocket i vinter. Blir den såld så hinner du ju köpa en ny och installera till våren. Dom väger ju inte så mycket, så är man 2-3 gubbar så lyfter man ur den för handkraft. Passa då på att köpa och intallera Martec sötvattenskylning på den, så har du bekymmersfri motor många år framöver. /Robin Senast ändrad av Riro | 26 oktober 2010 | 23:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejon53 0 Postad 23 November , 2010 Tack Robin Var på mässan och kollade lite. En ny Yanmar 1GM kostar ca 50 lapp och att installera den kostar 15 lapp till. Det blir dyrare om man installerar en annan motor trots att den är billigare i inköp. Svårt att veta hur mycket man kan få för den gamla motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 24 November , 2010 Det är nu du har chansen! Det är drygt 20 år till nästa motorbyte. Båten väger ca 3 ton. Enligt 70/80talsnormen var en båt fullmotoriserad om den hade 3hk/ton, i ditt fall ca 9 hk. Dagens norm ligger på 5-6 hk/ton, dvs du bör sikta på 15hk. Men det tillkommer några detaljeräven vid ett byte inom Yanmarfamiljen. Avgaskröken har bytt sida och ökat diameter från 45 till 51mm. Du behöver nog en ny propeller om du skall utnyttja den tillkomna kraften. Kolla också nedväxlingen i backslaget, den kan skilja sig åt mellan motorerna. Tidigare kunde man få olika nedväxlingar. Annars är det ett enkelt jobb att byta. Motorn är så pass lätt att det inte bör bereda några större problem. Om det inte är påtagliga utrymmesproblem är det ganska lättförtjänta pengar att göra bytet själv. Det är inte svårt för en normalhändig man. Tyvärr har Yanmar gått Volvovägen. Bra motorer och alldeles för högt prissatta. Försök hitta mässpriser, då brukar dom dumpa priset en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 November , 2010 Stirra dig inte blind på vad det har varit för motor innan! Finns mycket att välja på till bättre priser. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickejo 0 Postad 17 December , 2011 Har precis bytt motor i min Oceanis 351 från en Yanmar 30gm30F (27 hk, 3 cyl) till en Beta 38 (38 hk, 4 cyl). Nya Betan passade i stort sett perfekt i gamla motorbädden, behövde bara stoppa i mellan klossar för motorfästena på 22 mm. Man kan säga att det tar sin tid att bestämma vilken motor man skall ha med tanke på utväxling på backslag, antal cylindrar, antal hk, plats osv. Utväxling på backslag är nog det som kan ställa till med mest problem med tanke på propeller, axel osv. Slutsatsen måste bli att stoppa i så stor motor du kan (inom rimliga gränser) med tanke på att prisskillnaden inte är så stor på själva motorn. Jag behöver egentligen inte 38 hk i oceanisen men jag var tvungen att få till ett ökat vridmoment iom att jag bytte propeller till en något för stor som gjorde att gamla Yanmaren inte orkade varva ur (max varv med ny propeller 2500 rpm). Jag är lite halvimpad av Beta i England som är extremt service fokuserade, behövde en förlängningskabel till panelen, den skickade de på 3 dagar för halva priset mot vad svensk återförsäljare begär för samma kabel. //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser