Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
lejon53

Yanmar 1GM10

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 1GM10 i en Omega 30. Motorn har kanske sett sina bästa dar sedan den varit i 25 års tjänst i Mälaren och Östersjön. Har bytt topplocket för 2år sedan pga korrosion (motorn är inte sötvattenkyld). Har bytt oljetrågspackningen pga läckage och nu läcker den olja i den stora bröstpackningen. Trots detta startar den alltid och går som en klocka. Det kostar att anlita reparatörer när man inte är så duktig mekare själv. Nu funderar jag på att byta motor i vinter. Jag skulle helst vilja byta till en likadan bättre begagnad (renoverad) motor för att slippa bygga om motorrum och anslutningar. Någon som vet om det finns bättre begagnade (renoverade) Yanmar 1GM10 motorer eller om man kan byta en gammal dito mot en ny? Eller kan man sälja en 25år gammal motor nånstans? Andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du kan byta till en ny yanmar 2ym15 om du vill ha en ny motor som passar i din bädd ? Jag bytte själv i min båt i våras  Alternativ är att lämna din 1gm10 för renovering på någon firma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att jag behöver mer än 9HK, 5,5knop räcker och om det blåser får jag väl segla. Skulle helst vilja byta in min 1GM10 mot en ny om det är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt ut din gamla motor till försäljning på blocket i vinter. Blir den såld så hinner du ju köpa en ny och installera till våren. Dom väger ju inte så mycket, så är man 2-3 gubbar så lyfter man ur den för handkraft.

Passa då på att köpa och intallera  Martec sötvattenskylning på den, så har du bekymmersfri motor många år framöver.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 26 oktober 2010 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Robin

Var på mässan och kollade lite. En ny Yanmar 1GM kostar ca 50 lapp och att installera den kostar 15 lapp till. Det blir dyrare om man installerar en annan motor trots att den är billigare i inköp. Svårt att veta hur mycket man kan få för den gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nu du har chansen! Det är drygt 20 år till nästa motorbyte.

Båten väger ca 3 ton. Enligt 70/80talsnormen var en båt fullmotoriserad om den hade 3hk/ton, i ditt fall ca 9 hk. Dagens norm ligger på 5-6 hk/ton, dvs du bör sikta på 15hk.

Men det tillkommer några detaljeräven  vid ett byte inom Yanmarfamiljen. Avgaskröken har bytt sida och ökat diameter från 45 till 51mm. Du behöver nog en ny propeller om du skall utnyttja den tillkomna kraften. Kolla också nedväxlingen i backslaget, den kan skilja sig åt mellan motorerna. Tidigare kunde man få olika nedväxlingar. 

Annars är det ett enkelt jobb att byta. Motorn är så pass lätt att det inte bör bereda några större problem. Om det inte är påtagliga utrymmesproblem är det ganska lättförtjänta pengar att göra bytet själv. Det är inte svårt för en normalhändig man.

Tyvärr har Yanmar gått Volvovägen. Bra motorer och alldeles för högt prissatta. Försök hitta mässpriser, då brukar dom dumpa priset en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stirra dig inte blind på vad det har varit för motor innan!

Finns mycket att välja på till bättre priser.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis bytt motor i min Oceanis 351 från en Yanmar 30gm30F (27 hk, 3 cyl) till en Beta 38 (38 hk, 4 cyl). Nya Betan passade i stort sett perfekt i gamla motorbädden, behövde bara stoppa i mellan klossar för motorfästena på 22 mm. Man kan säga att det tar sin tid att bestämma vilken motor man skall ha med tanke på utväxling på backslag, antal cylindrar, antal hk, plats osv. Utväxling på backslag är nog det som kan ställa till med mest problem med tanke på propeller, axel osv. Slutsatsen måste bli att stoppa i så stor motor du kan (inom rimliga gränser) med tanke på att prisskillnaden inte är så stor på själva motorn. Jag behöver egentligen inte 38 hk i oceanisen men jag var tvungen att få till ett ökat vridmoment iom att jag bytte propeller till en något för stor som gjorde att gamla Yanmaren inte orkade varva ur (max varv med ny propeller 2500 rpm). Jag är lite halvimpad av Beta i England som är extremt service fokuserade, behövde en förlängningskabel till panelen, den skickade de på 3 dagar för halva priset mot vad svensk återförsäljare begär för samma kabel.

//Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...