b-boy 0 Postad 24 Oktober , 2010 Hej! Har en buster magnum cc 1998 med en 175hk Evinrude 1998! Sitter en propeller som heter J2-21sp har kollat upp den och det är en omc 3 bladig alu propeller (orginal). Tror att det är en 13 ¾ x 21 När jag kör max så varvar motorn ca 5100-5200 V/min. Båten är hel och ren under. Nu till frågorna!!!! Skeddan är lite böjd. Har det någon negativ inverkan på varvet? Om jag vill byta till 4-bladig propeller vad ska jag ha för diameter/stigning? Om jag provar en propulse och får bra värden (varv,knop,mm) och sedan byter till en stål propeller med samma dia/stigning, får jag då samma värden? Funderar på att köpa propulse för att ta reda på vad för propeller jag behöver. Slutmålet är att köpa stålpropeller. Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas81 0 Postad 24 Oktober , 2010 Hej, Tror inte du kan jämföra en propulse med en rostfri, En propulse är mjuk och fladrig och en rostfri är hård och stabil. så även med lika stigning så tror jag att båten kommer att gå väldigt olika. Men om du köper din rostfria propeller på en seriös firma så hjälper dom dig med val av storlek och stigning, och blir det inte rätt första gångan så brukar man få byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Oktober , 2010 Hoppa över ProPulse, bara slöseri med tid o pengar. Den stigning som står på en propeller är mer att se som ett referensvärde mot en exakt likadan propeller i en annan stigning. På min båt har jag t ex kört en 4 bladig 17 tummare som varvar 500 rpm mindre än en 3 bladig 19 tummare. Självklart är det inte bara antalet blad som skiljer utan bladdesignen som helhet. Som tidigare sagts så är det otroligt viktigt att du handlar av en firma som ger dej bytesrätt till du har hittat den propeller som ger dej det du vill få ut av bytet, vad är det du vill få ut förresten? Det beror på hur krokig den är. Är den så krokig så att du får kompensera med styrning så tar det fart o varv. Är den bara lite krokig så gör det marginell skillnad. Det bästa är om du låter nån båtverksatd rätta till den så den blir rak igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 25 Oktober , 2010 Jag kan bara medhålla föregående inlägg, strunta i propulse och satsa på en riktig propeller, aluminium billiga, stål bästa alternativ. Vänder du dig till seriös handlare så får du hjälp & kan prova dig fram till bästa lösning. tips bara säg inget om att du ens funderade på plastpropeller..det är som att svära i kyrkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bakerman 0 Postad 25 Oktober , 2010 Hej. Jag håller helt med föregående talare. Jag har själv provat en propulse och dom är inte bra, tyvärr. Iden i sig är inte så dum. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser