Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Langemanen

Problem med styrning Yamarin HT59

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en Yamarin HT59 med en Yamaha F150 på. Problemen jag har med styrningen är vid lägre hastigheter när båten inte planat, jag måste parera den hela tiden fram och tillbaka. Det är inget roligt alls att försöka åka rakt fram i tex en kanal i 5-10 knop. Ska det vara så här eller är det något fel på min styrning? Stryningen är en telflex styrning som suttit i båten sedan den var ny -04

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta planande båtar har en tendens att slingra sig mer eller mindre i lägre hastigheter.

Är nog tyvärr ett problem du får leva med om styrningen förövrigt verkar normal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ifrån teleflex no feedstyrning till hydraulstyrning på min båt för ett par år sedan och fick en mycket trevligare styrning.

Dock kvarstår slingrandet i lågfart, det är bara enklare att hantera med en hydraulstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast, men hydralstyrningen kan göra parerandet lite enklare. Kolla spelet genom att låta någon hålla i ratten medan du provar att vicka motorn. Spelet skall vara mycket litet. En hydralstyrning är helt stum och överför ingen kraft från motorn till ratten vilket gör allt styrande så mycket trevligare.

Har du provat med olika trim på motorn? Vissa har rapporterat en förbättring genom att fälla ned trimplanen om du nog har sådana.

Det kan också vara bra att testa lite olika styrteknik. Intuitivt vill man gärna överkompensera då man styr emot slingrandet vilket förtärker effekten. Ett välkänt exempel på detta var den prototyp-JAS som kraschade på Långholmen i centrala Stockholm pga planet börja dyka och stiga okontrollerat.  Om piloten släppt höjdrodret och dragit på så hade planet kommit ur instabiliteten och blivit kontrollerbart igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma I-landsproblem wink på min Yamarin 58 BR.
Jag har hört att det också beror på Yamarins vassa skrov-vinkel. Man får väl leva med det, för den vinkeln har man ju användning av när man kommit ur hamnen cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Min familj hade en Yamarin 59HT av 2007 års modell med en 100hk Yamaha 4-takt för nått år sedan. Vi upplevde båten som oerhört ostabil, grävde lätt ner sig i sidled i vågor, guppade som ett äggskal för minsta våg, lutade kraftigt åt sidan när man planade i sidvind.
Det hela taget var vi mycket missnöjda med denna båten då den betedde sig på ett sätt vi inte alls var vana vid med andra båtar vi haft genom åren. Möjligen fungerar båten bra i vatten där det inte blåser men det var helt klart inte en båt för västkustens väder så vi gjorde oss snabbt av med båten.

Idag kör jag istället en styrpulpet från på Ryds som heter 535 Big Fish / DL och skillnaden är som natt när man jämför komforten i såväl låg som hög hastighet. Att installera hydralstyrning hade iaf inte löst dom problemen vi hade. Problemen var helt enkelt inbyggda i skrovdesignen och detta hade säkert kunnat bli bättre med trimplan men då hade vi redan fått så mycket negativ inställning till båten att det kändes olustigt att behöva spendera ännu mera pengar på en helt ny båt när vi aldrig tidigare behövt detta på samma båtmodell fast från en annan tillverkare.



Senast ändrad av Rolle85 | 25 oktober 2010 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver ovan är ett klassiskt kan inte hantera powertrimen fel. Exakt så blir det om man inte trimmar ut som man ska, eller ev om motorn är snedmonterad.

Till frågeställaren, 10 knop i en kanal med 59HT. Du tänker inte mycket på vad dina svall gör va? Stackars dom som ligger där och får sina båtar uppsköljda och skadade av dina svall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade dessförinnan en Yamarin HT 575 Big Game från 90-talet. Samma typ av båtmodell men den var helt annorlunda i sjön jämfört med Yamarins nya.  Vi trodde självklart att uppföljaren skulle vara lika bra men inte.

Powertrimet vet jag hur man använder och har fungerat bra på alla mina båtar genom åren, dock inte på Yamarins senaste HT modell. Motorn var monterad av Yamaha Center som säljer båtarna.



Senast ändrad av Rolle85 | 25 oktober 2010 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis samma problem med min 59HT dock med F115. Monterade hyrdualstyrning i våras men tycker inte att det är ngn större skillnad just på slingrandet. Det beror nog bla på den relativt skarpa bottenvinkeln på en ändå rätt kort båt kan jag tänka mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket synd på en mycket vacker båt tyvärr. Däremot tror jag båten är perfekt att ha i mindre sjöar där det är lugnare vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge mig in i debatten beroende på att jag är mycket intresserad av att köpa en ny 59 ht. Resonemanget att båten går dåligt i sjön är för mig helt otroligt konstigt med tanke på att tester och de flesta man talat med säger tvärtom. En hyfsat skarp v-botten är helt klart eftersträvansvärt att ha vid högre sjö. Dock finns nackdelar som att båten blir rankare vid stillaliggande och mer trögdriven samt just slingrar sig i låg fart. Men det är väl betydligt bättre än ett stampande flatbottnat skrov! Ryds 535 skrovet är otroligt bra med tanke på stabilitet och rejäla, djupa skrovsidor inte minst vid fiske, men att det platta skrovet går mjukt och fint i hög sjö på västkusten låter faktiskt smått fantastiskt! Kanske i deplacementfart ? ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mina föräldrar/jag har haft ett tiotal båtar genom åren och jag kan enbart hänvisa till min uppfattning. Nu är Rydsen en styrpulpet och inte riktigt jämförbar men Ryds 535 big fish som jag har idag har en kraftig v-formning i fören som klyver vågorna perfekt och ger en behaglig gång och som inte smäller så förbaskat när vågorna kommer. Baktill är den som du säger relativt platt så den planar mycket snabbt.

Om jag drar mig till minnes kring Yamarinen så vet jag inte hur många gånger båten lutade kraftigt i planande fart och hela familjen fick sätta sig på motsatt sida båten för att kompensera - detta är något jag aldrig behövt med Rydsen.
När man puttrade lite långsamt framåt klev också äggskalsfenomenet fram och man guppade fram och tillbaka i rask takt. 
Det är lite svårt att förklara men jag upplevde båten som skör i vattnet.

I 24 år har jag spenderat somrarna på sommarstället på Brännö och öarna runtom och det är ungefär kanske två gånger per säsong som det är blankt hav, resten av tiden är det alltid blåsigt, man måste därför ha en båt som lämpar sig därefter. 

 



Senast ändrad av Rolle85 | 27 oktober 2010 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag följer med spänning debatten runt detta då jag haft ett annat märke med liknande tråkiga sympton. Nu kör jag ryds 510 gti vilket jag upplever som en mycket stadig och sjöduglig båt även vid fullast, ej det minsta vinglig i alla väder.

Nu till saken att min nästa båt kan bli en Yamarin 58BR då jag gärna vill åka lite mer täckt och förlänga säsongen. Skulle därför villa höra några objektiva kommentarer från någon 5820 / 58BR ägare om de är så vingliga som en 59HT vilket denna tråden ger intryck av. Hur är 58BR?

MVH

ski-doo (på vintern)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Yamarin och fråga vilka modeller som delar samma skrov. Säkerligen delar flera modeller samma skrov för att spara utvecklingspengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att 58BR och 59HT inte har riktigt samma skrov om man tittar på måtten och utseendet. Att dömma av det har DCn och Bow Ridern samma skrov (58BR/5820 och 59DC/5920) medan styrisen och HTn har ett annat (59CC/5910 och 59HT/5930).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera dock att personen som heter Ulfa längre upp har skrivit om sina erfarenheter kring 58BR och att den slirar på samma sätt. Ta en djupare dialog med honom för att få en bra bild om den.

Ski-doo, jag känner mer och mer att har man hittat ett märke / modell som fungerar så ska man vara försiktig när man byter och försöka provköra innan man köper något nytt. Det är lätt att förälska sig i båtar på båtmässan tex men hur nöjd man kommer bli vet man inte förren ekipaget kommer i vatten.
 



Senast ändrad av Rolle85 | 29 oktober 2010 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar väl frågan om hur båten beter sig i icke planande hastigheter? Som jag skrev förut så tror jag man får svårt att hitta någon båt med relativt djupt V och är såpass kort som inte slingrar sig i lägre hastigheter..

Tittar man bara på skrovlängd så verkar 59HT ha ett annat skrov än de andra 59 båtarna. Det borde den även ha iom att den har lite annan tyngdpunkt osv än de andra. 59HT är 591cm och har ett 20,5 graders V. De andra modellerna är 573 resp 581 cm om jag inte kommer ihåg fel, samt har andra bottenvinklar.

No offense mot Rolle85, men vi har haft 59HT´ s sjöegenskaper uppe i flera trådar nu och du har alltid totalsågat båten medan de flesta andra samt även båttidningarna (som borde kunna ett och annat) tycker den går mycket bra och är en av de bästa sjöbåtarna i sin storleksklass. Enda anmärkning som ger stöd för (äggskalsbeteendet) är stark sidvind och hög sjö från sidan där den skulle behöva trimplan i vissa lägen, men det är knappast unikt för en 6m båt med djupt skrov och relativt mycket överbyggnad(vindfång). Båten har ett djupt V samt ett skrov med högt gångläge (lite vattenkontakt). Vilket ibland kräver lite aktivt rattande. Gillar man inte det tar man en båt med ett annat gångläge med mer skrov i vattnet och kanske upplevt som tryggare gång, då borde man i princip inte gilla någon av dagens Yamarinmodeller alls eftersom det är så de ritar sina skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergod, i och med att jag inte är den enda som tagit upp denna upplevelse är jag ju heller inte den enda som tycker att modellen har brister. Jag kan garantera att om 6 personer runtom här på forumet har samma upplevelse finns det ett enormt mörkertal som inte kommer upp till ytan på ett forum.

Spenderar man ett par hundra tusen kronor på en båt skall inte sådana här problem vara så påtagliga utan då ska Yamarin utrusta båten med trimplan som standardutrustning, risken är annars att man som kund blir avskräckt. Vår båt hade även andra konstruktionsfel vilket gjorde att båthandlaren som sålde båten till oss köpte tillbaka båten. Läxan jag har lärt mig är att jag skaffar aldrig en båt utan att ha provkört den innan. Jag har kört många båtar och tycker tyvärr Yamarinen saknar goda sjöegenskaper. Detta är min åsikt och jag håller därför med trådskaparen.



Senast ändrad av Rolle85 | 29 oktober 2010 | 15:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle85: Nu pratar ju trådskaparen om farter under planingsfart vilket är en helt annan sak och en helt annan frågeställning.

Eftersom du tycker att den Ryds 535 du har idag går helt perfekt så var nog 59HT helt fel båt för dig helt enkelt skrovmässigt. De andra felen båten hade är isf beklagligt och självklart inte ok. Som jag nämnde så tror jag dock inte att du skulle bli nöjd med någon båt i Yamarins program idag om du tycker 59HT´ s sjöegenskaper är så dåliga och iom det kan jag tycka det är lite tveksamt att totalsåga skrovet ist för att säga att du personligen inte tyckte den beteer sig på ett sätt som du föredrar.Jag har haft/kört flera Yamarin senaste 10 åren så jag vet att de ritar sina skrov med ganska djup botten för storleken och högt gångläge vilket de flesta verkar uppskatta men en del kanske tycker känns otryggt/vingligt. Man kan lite jämföra med att vissa tycker BMW har alldeles för snabbstyrning/styrutslag och tycker de är vingliga och måste passas hela tiden även på ganska rak väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergod, fel båt för mig? Vem skulle vilja köpa en båt som man kan uppleva vinglig / ostabil i vattnet? Att allt fler börjar ifrågasätta båtens beteende tyder på att de inte är fel på kunden utan ett otrevligt beteende med båten.

Vår båt var ostabil i såväl låg som hög fart, i låg fart blev den ranglig som ett äggskal och i planing la den sig ofta väldigt snett eller grävde ner sig överdrivet mycket i sidled när man kom bakifrån vågen. Riktigt otrevligt beteende som gjorde att man ibland fick ligga o puttra hem då den var rent av farlig att hantera i högre fart.

Jag vet inte om du äger en sådan här båt idag Thundergod och vill inte vara otrevlig på något sätt men med andra båtar som referens kan jag bara säga att sjöegenskaperna inte alls imponerade och våra tidigare båtar varit mkt bättre.



Senast ändrad av Rolle85 | 29 oktober 2010 | 17:54



Senast ändrad av Rolle85 | 29 oktober 2010 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känsligt ämne såklart... Utifrån tråden kan ses att Yamarin 58 / 59 klassen kan uppfattas som både bra och bäst eller vingliga och inte dugliga... och för mig väcker bara det en signal att en provkörning är ett måste. Alternativt att man får kontakt med en objektiv ägare av samma modell. För min del går stadigheten och en tryggkänsla före att kunna köra hårt i den värsta sjön så jag behöver lite mer feedback om 58BR / 5820 känner jag innan det blir något byte. Får väl öppna ögonen för andra BR i 5,8-6m klassen

hälsningar från ski-doon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag kan bara uttala mig om 59HT då det är den jag ägt. 58BR har jag ingen erfarenhet av och om den nu har ett annat skrov kanske den är avsevärt bättre. Som du säger, försök att prova båten innan, gärna en dag då det inte är spegelblankt för då får man ingen bra bild av hur egenskaperna är.

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte en chans att en Ryds 535BF har bättre sjöegenskaper än en 59DC....annorlunda men knappast bättre. På Rolle85s beskrivning låter det som om han fått en defekt båt eller en med felaktig motormontering.

Angående den slingriga gången så gäller det alla båtar med enkelmontage och djupt V, så även min Yamarin 64DC. Lösningen är i de flesta fall trimplan men enklast (och billigast) är att lära sig att inte försöka ratta båten rätt utan att istället göra väldigt små, eller inga, justeringar.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Är du ute efter tokstabil gång och även maximal satbilitet stillaliggande och inte vill ha någon som helst sportighet kanske du ska titta på något med en helt annan skrovform än Yamarin (oavsett modell och gäller även vissa konkurrentmärken med liknande skrovtyper). Dock så brukar Yamarin i princip alltid och oavsett modell vara en testvinnare när det gäller sjöegenskaper (även 59HT). Båtarna är även mycket populära och ses ständigt i skärgården trots lite högre pris än konkurrenterna vilket borde innebära att de flesta ägarna är samstämmiga med journalisterna.

tycker man att en Ryds 535 går fantastiskt så ska man nog inte ens ta sig tid att provköra en Yamarin tror jag. Rolle och ev fler föredrar nog en helt annan skrovtyp som är gjorda för att köras långsammar i hög sjö. Båtar med djupare botten trvis som bekant bättre ju fortare det går om det är lite vågor Tittar man på andra märken tror jag nog även t ex Hydrolift mfl skulle få betyget helt värdelösa av Rolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar du komma upp i hastighet över 5 knop så är du inte ensam om att båten börjar slingra. Detta drabbar nog de flesta planande båtar mer eller mindre och ofta förstärks svängningarna av att föraren kompenserar för mycket. Att åka genom en längre kanal med ständigt mötande trafik kan kännas riktigt obehagligt. Har själv knappt något problem med detta eftersom det sitter duoprop på våran båt men fick ett mejl från en på forumet med likadan båt som våran, Han har bensinvarianten utan duoprop och upplevde slingringen som störande.

 

Edit: Vi har inga trimplan då behovet inte finns



Senast ändrad av 666D3 | 31 oktober 2010 | 07:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst så tror jag trådskaparen förstått att han får provköra båten innan han genomför ett köp. Det är mycket pengar det handlar om och kan man leva med en slingrigheten och ostabiliteten så är det säkert en perfekt båt till honom, Det viktiga är att han får känna av beteendet då det kan upplevas som osäkert och ovant för den som kört andra modeller innan.
Hävdar man något annat så har man inte ägt en sån här båt som jag har gjort.

Jag tror, rätta mig om jag har fel att kombinationen kort båt, kraftigt V-format skrov och inte så mycket vikt inte är den bästa kombinationen. Hade båten varit 6,20m samt 2-300kg tyngre så tror jag den gått mycket bättre.
 

Som en liten parantes så kan jag säga att vi påtalade just det vi diskuterar nu när var inne samma sommar för den obligatoriska motorservicen. Vi menade på att vi trodde att det kanske fanns vatten i skrovet men killarna som skulle serva motorn menade att båten har detta beteende men att flera hade ställt samma fråga.
Sen förstår jag att detta inte är vad man vill läsa om man äger en sådan här båt och jag ber om ursäkt till alla er. Detta är bara en uppmaning och att man noggrant skall känna på båtens beteende innan man köper oavsett båtmodell - risken är annars att man blir besviken.



Senast ändrad av Rolle85 | 31 oktober 2010 | 09:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så äger ju trådskaparen redan båten och hans problem var ju i låga farter.

Misstror inte Rolle85 om att han upplevde det som att båten hade otrevliga egenskaper men måste säga att jag är förvånad. Äger inte själv någon Yamarin men de är ju alltid i topp i alla tester vad gäller sjöegenskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle85: Jag har inga problem med kritik mot modellen trots att jag äger en. Jag tycker inte båten är 100% perfekt. Bla tycker jag det är tveksamt att trimplan inte är standard, att det är dåligt att man vissa ggr får in lite soppa i stuven när man tankar helt proppfullt andra småsaker.

Dock har jag i princip ingen förståelse för att du tycker skrovet är helt kasst och totalsågar båten om det inte var ett rent tillverkningsfel på din båt. Då hade det inte varit en av Yamarins populärare modeller som det verkar vara när jag pratar med min ÅF iaf. I närheten av där vi bor vet jag att det finns åtminstone fyra till och man ser dem rätt ofta när man är ute och åker och på sjörkogar mm. Så helt värdelös kan den ju inte vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen här! har tyvärr inte varit på banan på ett par dagar. smiley

Jag kan konstatera att det inte är något fel på min styrning och jag får helt enkelt lära mig att inte överkompensera vid låga hastigheter. För övrigt så är jag mycket nöjd  med min 59HT, visst det kan luta lite vid kraftig sid vind men absolut inte så det stör mig och min familj. Jag kan ev tänka mig att sätta dit trimplan då det är en så liten kostnad. Jag upplever båten stabil i alla väder, det är bara styrningen i låga hastigheter som jag ev undrade om det var något fel på eller om det var skit bakom ratten!

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...