Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
jhea

Får man ta delar av en fritidsbåt som drivit upp på land och gått i 3 delar??= VRAK

Rekommendera Poster

Fråga: Får man ta delar av en fritidsbåt som drivit upp på land och gått i 3 delar??= VRAK

Senast ändrad av jhea | 22 oktober 2010 | 23:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Knappast troligt. Är nog likvärdigt med stöld. Är båten försäkrad och löses in av ett försäkringsbolag är dom ägaren till vraket.

Precis samma som gäller i biltrafiken, du kan inte skruva av delar på en bil som har gått ner i diket, stöld där med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lite fundersam när jag läser svaren. Har för mig att jag en gång lärt mig att ett övergivet fartyg tillhör upphittaren. Därav kommer sig också att kaptenen ska vara den siste som lämnar fartyget, dvs då upphör äganderätten. (nu pratar vi om yngre saker som inte omfattas av fornlämningslagar)

Någon som kan spåra var detta kan komma ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ChristerN, det är internationellt vatten du tänker på. På territorrialvatten gäller respektive nations regler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för det. Det förklarar ju en del.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska så hemsk tanke ... bara för att du ''hittar'' saker du inte äger så kan du ta dom !

Du äger bara sånt du köper ,fått, vunnit  eller likvärdigt  !

-Att du bara tänker tanken gör mig förbannad !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte han ju inte bara tanken, utan frågade ju vänligt. Grabben har ju med andra ord någon självkritisk förmåga.

Håll dig till att bli irriterad över folks handlingar istället, annars kan det bli lite för mycket ilska att hålla reda på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till jocke, hoppas du inte tagit något som drivit iland på en ö någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så , om någon hade svarat JA på frågan så hade varit fritt fram att länsa en annans båt bara för att den har hamnat på land !?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ett vrak hade varit ett ägarlöst vrak så kan jag inte se att det skulle göra nåt nej... Och TS ställde ju frågan om man får el inte får. Inte om man gör det ändå.. Lugn o fin nu Jocke. Ska man irritera sig över vad alla inte vet eller undrar över så blir det ingen tid över att gnälla på 0.2-motståndarna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS ställer fråga just för han vill veta om det är ok eller inte ! -så långt ok !

Sen kommer den moraliska delen som tydligen inte alltid är på plats i alla människors samvete , tänker man bara 2 steg till så är det väl kanska så självklart att man inte tar andras saker  ...

Där borde TS istället kanske säga , '' jag har hittat en fritidsbåt på land och upplyst Polisen om detta , har jag tur och ingen ägare upphittas så blir den min '' ... Förmodligen en mer vettig hållning till upphittade föremål ! 

- Hur kan man tro att man får ta andras saker ? Vet man att det är moraliskt( eller lagligt) fel så kanske man inte ens behöver fråga ..............Där är poängen  !!!!!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast av hävd kan man ju vraka i skärgården, alltså det man hittar ilandflutet kan man ta med sig. Men sunt förnuft säger ju att om man kan identifiera ägaren så är det fortfarande hans/hennes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också hört det som någon ovan skrev. Att om man bärgar en förlist båt så tillhör den bärgaren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt fel.

Det finnsalltid en ägare till vraken. Däremot har man rätt till bärgarlön. Storm = stor ersättning stiltje = liten ersättning.

Har bärgat 3 hopkopplade segelbåtar från GKSS som slitit sej och höll på att driva upp på Knippelholmen i 10 s/m sydlig vind 20 m från land.

Begärde 1000 kr för bärgning bogsering samt ompolering av mitt skrov efter flera hårda sammandrabbningar med de hoptrasslade segelbåtarna. GKSS Vd  ( var en äldre militär som inte är van att bli ifrågasatt av hans ord(er)  tyckte det var hutlöst att begära den summan av en ideel förening. Efter 1 timmas förhandling och med polis inblandning fick jag min lön. Och dom fick 3 oskadade båtar tillbaks, GKSS hävdade att det var sabotage, underförstått att jag var sabotören.

Hela operationen tog 3 timmar samt att jag inte hann fullfölja min tur på sjön.

Efteråt ångrar jag att jag inte anmälde båtarna som flytfynd och via deras försäkringsbolag kunde ha fått en annan ersättning.

Tummen ner för GKSS 

post-571-1394236543,2478_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså....allvarligt talat Jocke?? PÅ sätt och vis kan jag förstå din reaktion men frågan bör väl vara fri på ett forum av den här typen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...