Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Ljungbergarn

alltom0,2promillepåsjön

Rekommendera Poster

Som Ni alla förstår så är Politikernas gränser flyttade till godtyckande och populism med 0,2-promille på sjön.

Att det kommer nya lagar lagar som följd vet vi redan.

Vi måste förena oss om vi ska ha någon frihet till sjöss.

http://www.alltom02promillepasjon.se/

En oerhört intressant fråga är på vilka grunder beslöt man om 0,2?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag bidrar gladeligen med några tusen till statskassan och  fortsätter som tidigare med några kalla i solen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, du har ju varit så förbånkat bra på att förevisa fakta (hhhrrrrmmm... nåja) om allt möjligt, i en annan, liknande tråd tidigare... så då kan du väl för den höge Farao ta fram fakta här oxå och visa oss okunniga som tycker att lagen är bra, istället för att skapa en ny tråd med frågan om vilka grunder...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som gillar denna idiotlag. Varför gillade ni inte den gamla bättre, då kunda man åka dit redan på 0,1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har många att tacka för att de inte ger upp i första taget utan kämpar vidare trotts motstånd.

Bra Ljungbergarn.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore intressant att få din syn på vad som gör att du tycker lagen är bra för.

Observera att det inte finns någon statistik eller annan fakta som stödjer lagen.

Givetvis får du tycka lagen är rätt men vad ska den lösa för problem?

Att folk kör båt med 0,2-0,9 promille är inte ett problem. Problemet blir om de skulle orsaka olyckor.

OBS inte pajkastning, helt fredligt ställd fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att folk kör båt med 0,2-0,9 promille är inte ett problem. Problemet blir om de skulle orsaka olyckor skriver Harry, men då borde man väl kunna översätta det i alla andra brottsliga sammanhang, att bära vapen, att köra bil med 0.9......Hans argument blir mer och mer korkade ju mer han häller i sig......

SSSr harryr S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påhopp och borde rapporteras men hjälper inget då admin sover.

Du påstår att jag dricker alkohol och jag är dum i huvudet vilket är förtal. Något du ska passa dig mycket noga för.

Nej det är inte problem om folk dricker eller har vapen eller dyligt. Problemet man vill åt de olyckor som skulle kunna skada andra människor, något man saknar fakta om när det gäller 0,2 lagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Herregud, ännu en tråd om detta uttjatade ämne........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är väl kanske att han har argument.. vissa andra har ju inga. ;-)

Och har man inga så får man börja nedvärdera och smutskasta.. börjar likna politik.. hmm. surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi säger så här Harry, som en lek med tanken:

Du sitter bakom ratten på din motorbåt, glad i hågen efter 2 ansjovismackor och ett par tre öl.
Klockan börjar bli sent, och mörkret faller sakta över fjärden. Vattnet ligger platt och du gasar på ytterligare litegrann (men givetvis inte fortare än du körde i förrgår vid samma tid och utan mackor o öl) Ditt mörkerseende lider litegrann av ljuset från land och instrumentbelysningen, men inte värre än att du tycker du ser lika bra ändå. Du sitter avslappnad och njuter av vinden i håret i den ljumma sommarnatten. Likväl som i förrgår är kanske inte koncentrationen helt på topp när du förstrött tittar ner för att förvissa dig om att du inte kör fortare än vad du kan hantera om nåt skulle hända. Du tittar upp och Oooops, rakt i färdvägen, alldeles framför din båt ligger en segelbåt vars akterlanterna lätt kan ha förväxlats med ljusen från land.

Pang

Polisen eller KBV anländer och efter att ha tagit hand om delarna från killen som satt till rors i segelbåten blir du ombedd att blåsa.

Inann du får reda på resultatet av blåsningen.. är du då HELT HUNDRA % säker på att detta skulle hänt även UTAN ölen till mackan.. I ärlighetens namn? Skulle det inte finnas en ynka liten promille (eller 0.2) chans att olyckan skulle kunna undvikits, med kanske bara lite svallvågor och en nerstänkt seglare om du inte tagit den där ölen. Jag skulle iaf inte vilja leva med den frågan hängande över mig, resten av livet. Det är alla argument jag personligen behöver för att tycka att lagen inte är så fel. Statistik saknas säger du. Men javisst, men kan man undvika att det BLIR en statistiksiffra gm att en enda dödsolycka sett över 10 år undviks så tycker jag det är värt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt med på din beskrivning. Men händer den i verkligheten?

Och om det är detta som är faran så måste våra politiker helt ha missat detta då den olykan likaväl kan hända mellan två segelbåtar där uppsikten ofta är betydlig svårare att ha koll på då segeln ibland skymmer sikten.

Och just kollisioner mellan båtar är mycket ovanligt enligt statistiken.

Så din beskrivning är nog mer en tänkbar risk som troligen inte händer så ofta i verkligheten.

Risken är nog betydligt större att drabbas av andra olyckor till sjöss än att kollidera med någon som ätit en ansjovismacka.  (personligen använder jag hellre ansjovis till andra maträtter)

mvh Harry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagar ang. nykterhet vid framförande av fordon, är först och främst för att skydda andra, inte den den som framför fordonet.

Om någon vill köra alkohol/narkotika påverkad är det helt okej för mig, OM den som gör det kör där det inte finns minsta risk för att andra inte kan skadas eller bli lidande av det, var nu det kan vara nånstans?

Om denne någon sen behöver hjälp, såsom livräddning, bärgning mm, be inte om hjälp, ring INTE 112, ring en kompis som har samma uppfattning som dig  att dricka alkohol på sjön är en rättighet. Be honom om all hjälp.

JAG vill inte betala med mina skattpengar för dessa omogna individer, som inte har minsta respekt för andra människors rätt till att ta sig ut på vägar eller sjön och inte riskera sina liv.

Även de människor som ska undsätta de som olyckats riskerar sina liv, människor som har familjer och kanske barn.

Så snälla, tänk inte bara på dig själv, öl är gott, jäv... gott, men drick den när du inte riskerar andras liv och lem.

Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fråga är bara vart finns påhoppen?? 

vart skriver han att du dricker alkohol och är dum i huvudet??

tror du på fullaste allvar att det sitter en admin på forumet 24/7??

det har varit dåligt fokus på admin förut men nu har dom en ny moderator som verkar vilja styra upp ett och annat.  så det kanske är du som ska passa dig mycket noga?

Bra sagt Danne!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den HAR hänt i verkligheten är inte grejen tycker jag..Finns det minsta riks för att det KAN hända? Och om så är fallet, vore det inte värt uppoffringen för att spara om så bara ett enda liv?

Och ja, jag tycker lagstiftarna missat när dom inte innefattade även segelbåtarna. Dock, om du bedömer risken som minimal när det gäller en planande båt i -säg 15kn för resonemangets skull- hur liten är den isf om det gäller 2 seglare.. 5 kn ger avsevärt längre reaktionssträcka än 15.

Som jag sa, enligt mitt resonemang så är det bättre att spara -om så bara ett enda- liv gm att förebygga att den statistik du efterlyser är ett faktum. Så, du nämner själv att det är en risk. Att det troligen inte inträffar. Men är det omöjligt? Skulle du med handen på hjärtat kunna säga ens till dig själv att det inte spelat någon roll om du istället druckit lättöl? Svarar du ärligt att det inte spelat nån roll, då ger jag upp. För det tror jag inte stämmer. Har man varit inblandad i en allvarlig olycka tror jag att man undrar om det finns något alls man kunnat gjort annorlunda, och då kommer tanken om de 2-3 ölen smygande runt knuten... Risken att det inträffar finns. Troligen gör det inte det, och än mer troligt är att ett par öl inte inneburit någon avgörande skillnad. MEN det är just det där ordet troligen som jag helst eliminerar, åtminstone för egen del.

Och javisst, risken att något annat inträffar är säkert större. Det var inte det jag ville få fram. Jag ville peka på  ett tänkbart scenario i vilket föraren av motorbåten inte bara förstört en familjs fortsatta liv, utan även för sin egen och det för att få uppleva friheten i att ta ett par öl. Ett par öl som kanske, kanske inte, spelade en avgörande roll.

Det behöver inte nödvändigtvis vara så att vi som inte har något emot lagen är moralpredikande tanter med en passion för Storebror och IOGT-NTO. Vi kanske bara vill minimera risker som trots allt finns, om än små. Att det inte hänt än behöver inte innebära att det into kommer att hända alls. Speciellt i våra vatten där båt-tätheten ökar för varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fråga är bara vart finns påhoppen?? 
vart skriver han att du dricker alkohol och är dum i huvudet??

Om du läser Westfjord26 inlägg en gång till så kanske du ser det... jag gjorde det direkt i alla fall. Därav mitt inlägg precis under..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu såg jag, fel av mig... läste lite för fort där tror jag smiley eller så läste jag vad jag ville läsa, tycker personligen att det bara är gnäll och gnäll som kommer i text från honom, admin är aldrig här, någon klagar för att jag skriver si och skriver så, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förvånas över att det ens diskuteras LAGAR som är stiftade för att följas. Jag är verkligen ingen polis och hatar lagar i största allmänhet, men när det gäller säkerhet på sjön eller i trafiken (vill inte jämföra men kan inte undgå det) så finns de där för att den stora massan ska tänka till och för att göra det säkrare för oss som vistas på sjön. - Vigg_707 i Sjöfylleridom-tråden

Jag kan inget annat än att hålla med, varför diskutera saker och ting som är lagstadgade och som är till för att följas??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda: ..varför diskutera saker och ting som är lagstadgade och som är till för att följas??

laugh För att som det tagits upp i jag vet inte hur många inlägg nu.. men många är det.. att det inte finns något stöd i någon statestik som kan ligga till grund för den nya lagen.
Den gamla har/hade varit utmärkt med utökningen att polis och KBV kunnat ta prover som det är i den nya..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...