Stuvafamiljen 0 Postad 22 Oktober , 2010 Då var det åter igen dags för torrsättning och den årliga skötseln av båten. Jag mastade härom dagen av min båt och tog sedan upp den. Det är dags att plocka ur båten på dynor och diverse andra prylar som följt med med olika segeläventyr i sommras och göra i ordning båten inför några månaders vila. Nu undrar jag, hur gör ni med exempelvis dynor? Bör de ligga i varmgarage och hur gör ni med segel? Hur förvarar man utombordaren bäst och hur täcker man båten bäst så båten hela tiden får ventilation och så att det inte läcker in något vatten? Finns det vissa saker man bör tänka på? Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 22 Oktober , 2010 Jag tar hem allt som kan mögla. Glöm inte att tömma alla tankar! Täckningen borde inte vara så svår, titta hur alla andra gör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Oktober , 2010 I min ungdom tog jag in dynor o madrasser, men med stigande ålder o större båtar har jag samlat på mig så mycket bra att ha saker så jag får inte plats med mina dynor inomhus. Jag ställer dynorna på högkant i båten, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 22 Oktober , 2010 Hur du förvarar dina dynor beror väl helt på vilket klimat du har i din båt under vinterhalvåret, är det fuktigt där så skulle jag nog ta ur dom eftersom dina dynor då kommer vara småfuktiga hela vintern. Har du däremot möjighet att stänga din ruff helt så att att du kan jobba med någon form av avfuktining då kan det ju vara ett alternativ att ha dem kvar i båten. Själv tar jag ur mina ur båten varje år, men jag har fortfarande plats att förvara mina hemma i värme. När det gäller att täcka båten så finns det många olika alternativ, det gäller nog bara att hitta något som känns smidigt för dig. Värt att tänka på är att undvika att skapa ett altför stort vindfång med tanke på alla stormar som kommer och går under vintern. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 22 Oktober , 2010 Dynorna tar jag ur och ställer i förådet hemma. Seglen ser jag till att de är torra lägger de i säcken och lägger i ett kallgarage. Jag gillar att pyssla med min båt så jag gorde såhär för att täcka båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 22 Oktober , 2010 Tack för att jag får ta del av era kunskaper, alltid kul att veta hur andra gör så man själv eventuellt kan ta lärdom av det. Jag har bestämt mig för att förvara dynor och eventuellt segel i ett kallt men torrt garaget. När det gäller motorn tömmer jag den på bensin och ställer även den i kallgarage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 22 Oktober , 2010 Dynorna tar jag hem och lägger för torkning inomhus i värme någon vecka. (Hela huset är fullt av dynor just nu!) Sen lägger jag dem inuti presenningar och sopsäckar på min vind som jag bedömer är torrare än vad det är i båten. Utombordare bör absolut få ny växelhusolja innan de ställs undan för vintern. Ibland bryr jag mig om att tömma bensintanken, förgasaren och bränslefiltret och ibland inte. Jag har gräsklipparen stående i kallförråd varje vinter utan att göra något så då borde inte utombordaren behöva det heller. (Ja, jag vet att det är en viss pris-skillnad! Men principiellt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 23 Oktober , 2010 Okej, ja visserligen har man gräsklipparen stående i kallgarage utan att göra något så utombordaren borde mycket väl klara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 23 Oktober , 2010 Denna säsong kommer jag ändra upplägget på vinterförvaringen. Hittills har jag använt en A-ställning på båten och sen en pressening över hela paketet. Det kommer jag inte göra i år. Istället kommer jag använda en mindre pressening som täcker ruffen och delar av sittbrunnen med lite mellanlägg så att pressen ligger bra. Förra vintern höll nästan hela sk*ten på att rasa då vinden var uppe i 31 m/s. Det ska bli ett slimmat paket i år. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 25 Oktober , 2010 Okej, min båt kommer stå högt upp där det blåser mycket, förmodligen bör jag täcka hela båten så att ingen luft kommer in någonstans och kan slita sönder presseningen. Vad tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 25 Oktober , 2010 Jag tar inte hem dynorna. Har under ca fem års tid placerat kalciumklorid i durkslag över en hink. Jag gjorde en enkel uträkning för några år sedan och kom fram till att min 30-fotare innehåller max 0,5L vatten i luften. Det innebär teoretiskt att 0,5 kg kalciumklorid skulle räcka för att avfukta båten om ingen ny luft tillfördes. För att vara på den säkra sidan fyller jag ca 0,5kg i två durkslag placerade i förpik samt i salong. Tidigt på våren kontrollerar jag om jag behöver byta. Alla ventiler stängs och om jag kommer ihåg så tejpar jag ventilation/springor i rufflucka. (placerar alla dynor i förpiken på ett sätt att det finns luft mellan dynorna) När jag hade båt i GBG så var det viktigt att vinterkonservera tidigare under hösten. Märkte också att åtgången av kalciumklorid ökade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 25 Oktober , 2010 Det låter som ett alternativ som skulle fungera, jag har visserligen redan tagit hem mina dynor så problemet är löst för min del. Att en 30-fotare innehåller 0,5 liter vatten i luften tycker jag låter rimligt. Tack för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 26 Oktober , 2010 .....Kom på att skriva en rad till. OM det är en träbåt använd inte ovan tips med torrboll och tätförslutande täckning utan ventilera gott och luftigt. Annars om det är en plastbåt är det en jättebra idé både enkel och billig. Ville bara säga till eftersom jag inte viste vad du åkte för något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Oktober , 2010 Svårt att se hur det är på bilden... Jag har ett liknande hus, och det är viktigt att det är öppet någon meter mot marken, annars kommer det att bli riktigt fuktigt inne i huset av markfukten. Helst ska man ha öppet högst uppe vid gavlarna också, då blir det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 26 Oktober , 2010 Det är bara på kanterna som pressen går ända ned. På kortändarna är det öppet en bit vid bomnocken och ca 1,10 från marken. så att det kan blåsa igenom ordentligt utan att yra omkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser