Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
RoXa

Storm och sönderblåsta fockar

Rekommendera Poster

Var ute en sväng till hamnen i björlanda kile för att titta till båten i stormbyarna och såg då att ett tiotal båtar med rullfockar vars segel helt enkelt hade slitits sönder och samman. Hur kan det hända? Det hade bara hänt båtar som låg med aktern mot vinden. Verkar som att vinden lyckats leta sig in i seglet och fått rullen att mata ut mer segel för att sen slita sönder det, är detta möjligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Visst är det så, mest vanligt på båtar med aktern mot vinden. Anledningen är att många låter en liten näsduk titta fram av seglet. Motverkar detta gör man med att rulla in seglet helt och gärna ett par varv extra så skotlinan följer med och fixerar ordentligt, sedan måste man ju givetvis låsa furlinglinan annars är det ju ogjort arbete med det. Jag ligger på M-bryggan i samma hamn med näsan utåt och brukar låsa furlinglinan runt vinchen det sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snurrar man in hela seglet, lägger fast revlinan samt drar åt skotet hårt och lägger fast det spänt exempelvis på någon knap på masten händer inte detta.

Varje år ser man båtar med sönderpiskade genuor. Det är slarv, inget annat än slarv från båtägaren som leder till detta. Hoppas våra försäkringar inte belastas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är konstigt att folk slarvar med detta då man brukar säga att man även skall förtöja för storm i sin hemma hamn eftersom den ofta ligger en bit från hemmet. Men man lär sig väl detta till nästa gång när man drabbats av trasiga segel. Segelmakarna lär väl inte bli lednsa i varje fall.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inför höststormarna har vi alltid slagit en tamp runt förseglet. har hänt allt för många att cleaten till inrullningslinan lossat i vinden. i våras investerade vi i en strumpa, så nu kan man sova lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Eilean. Visst handlar det om slarv, eller kanske hellre okunskap.

Bilden från en septemberstorm 2007.

mvh Sven-Barry

post-6052-1394236541,4252_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så som bilden ovan visar fast värre såg de ut. Visst är det så att alla är skylldiga att se till sin båt, men lite synd om de drabbade tycker jag allt :) Det blir en dyr läropeng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tamp runt förseglet är ingen bra garanti mot sönderblåsning om skoten lossnar. Seglet kan rulla upp några varv och blotta lite tyg och blåsa sönder trots hårt knuten tamp runt seglet.

Jag har sett båtar med borttagna skot men och bara en tamp runt seglet och de är illa ute i en storm.

Skoten och inrullningslinan ska knytas efter några varv runt vinschen en clamcleet är för osäker. Viktigt att rulla hårt för att inte lämna en blotta för vinden att få fäste. För den som har rullstor gäller att inte rullen kan röra sig. Det finns en spärr på inrullningshjulet som kan spärras.

Satte just den i spärrat läge nu efter stormen. Lätt att glömma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en strumpa. Visst blir det ett par extra moment när den ska ner och upp men det känns som en ganska billig försäkring mot dessa katastrofer. Dessutom kan jag skjuta upp skoten och stuva undan dem så de inte är i vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bruker at ta spinnakerfallet och ta det runt rullseglet en 5-6 varv. På det viset är kann det inte röre sig alls. I tilläg slipper jag att höre spinnakerfallet vibrere i vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Ett bra tips! tack.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...