kjellebilder 0 Postad 21 Oktober , 2010 Är det någon som har någon erfarenhet av drevsäcken? /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 22 Oktober , 2010 Till mitt 290 drev så fungerade den dåligt då det var i det närmaste omöjligt att få den att samla upp vattnet som kommer ut genom skölden. Fungerar säkert på drev som inte släpper ut något vatten mer än genom drevet. En eloge dock till tillv/förs. som utan knot lät mig lämna tillbaka säcken. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettring 0 Postad 22 Oktober , 2010 Använde säcken till Bravo III(Duoprop). Gick hyfsat, fick tejpa lite precis vid utblåsen för skölden. sen måste den riggas så att du har glykolblandningen upp till trimcylindrarna. Man måste också tillse att säcken smiter tätt intill drevet, annars går det åt en j-la massa glykolblandning. Visst man återanvänder det som blir över men koncentrerad prop.glykol kostar en del. Och drevet måste vara nertrimmat/horisontalt annars går det inte att sätta på säcken. Då min vagn var lite för låg för att åstadkomma horisontal läge fick jag ställa mig över ett dike. Man lär sig alltid något nytt. .. Mitt lilla bidrag i denna säck fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VareVi 0 Postad 24 Oktober , 2010 Hej Läs min tråd vinterkonservering? Vet inte hur man länkar! Säcken funkade kanon! Håller dock med tidigare talare att det var lite pyssel med att få in glykolblandningen från skölden ned i säcken. Men det gick. Sen måste man vara två, helst tre för att tömma säcken till dunkar. Finessen blir ju att spara både miljö och pengar och använda glykolen i många många år. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bixfeldt 0 Postad 7 Oktober , 2013 Ett tips efter att ha läst VareVi:s inlägg lite längre ned: Kan varmt rekommendera en enkel dränkbar pump (tex Biltema-pump för 159:- som suger 62l/min). Med lite fixande med kabelskor och en strömbrytare kopplad till ett litet 12v MC-batteri (kan så klart kopplas in i båtbatteriet) så sög jag efter konserveringen problemfritt upp 40 liter glykolblandning i flera dunkar ensam på mindre än en minut. Jag kör inte med drevsäck själv men det verkar som att ganska många tycker att tömningen från drevsäck tillbaka till dunk fungerar lite sådär. Så detta är bara ett litet tips för enkel och snabb tillbakatömning av glykolen som blir kvar i säcken/baljan efter konserveringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 7 Oktober , 2013 Jag tror också den är knepig runt utblåsen uppe vid skölden. Jag har en babybalja under, klippt en bit presenning jag fäster under drevet som leder sprutet ner i baljan och en liten dränkpump upp mot muffarna. Enkelt att rigga, funkar kalas brukar tömma på vatten först och sen koppla in, köra tills kylvätskan är handvarm. I min sjövattenkylda motor försvinner cirka 10l att fylla block, limpor och knän som alltså står kvar över vintern. Jag börjar med 25l och har alltså 15l kvar efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser