Tornado 0 Postad 21 Oktober , 2010 Tja! Jag har en Trophy 2103cc med en verado 200, ska byta boxen så jag får ut maxeffekt (275hp), nu är det det här med stigningen, måste man byta propp? om ja, kom med råd och förslag på vilken propp... Tally-ho! Senast ändrad av Tornado | 21 oktober 2010 | 10:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Oktober , 2010 Ja, det beror ju på lite hur effektökningen kommer ske. Om det sker genom varvtaslökning kan du kanske behålla samma propp du har idag. Sker det genom ökning av förbränningstrycket så måste du nog upp i stigning. Du har lämnat alldeles för lite uppgifter för att man ska kunna ha en uppfattning om nånting. Vad har du för båt, propp, fart o varv idag. Vad förväntar du dej av effektökningen i form av fartökning. Blir motorn helt jämförbar med en 275 eller skiljer nåt i specarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 21 Oktober , 2010 Båten är en Trophy 2103cc (2001) motorn är en Mercury Verado 200 HK som har en Mirage Plus propp (2005) maxfart idag är ca 40 knop, byter jag box så kommer jag upp i ca 50 knop. Marchfart idag är ca 28-29 knop (4100 RPM). Motorn blir helt jämförbar med en 275. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Oktober , 2010 Om du berättar vad du har för stigning på Mirage plusen du har idag och vilket toppvarvtal du har går det att räkna ut ungefär vilken stigning du behöver ha för att bibehålla samma toppvarv vid 50 knop förutsatt att slipen inte förändras radikalt. Det går inte att räkna ut exakt vilken propp man ska ha men man kan få en indikation på vilken stigning du bör börja testa. Speciellt vid så höga farter är osäkerheten väldigt stor. Är båten alls byggd för dessa farter, alltså finns 275an som alternativ och vet du att den med den motorn gör ca 50 knop? 275an har en utväxling på 1,85 och ett WOT intervall på 5800-6400 rpm, för att nå 50 knop med 10% slip vid 6200 rpm behövs en propp med 20 stigning för att ge ett exempel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 21 Oktober , 2010 Max motorstyrka på båten är 225hk, Verado 200 är en 275 som är strypt elektronsikt, därför räcker det med att byta boxen till sin ursprungliga styrka. Max varvtal nu är ca 6400 /- RPM, nuvarande stigning vet jag inte, båten är nyköpt, kan dock ta reda på det nästa gång jag åker till landet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 21 Oktober , 2010 Om båten idag gör 40 knop med 200hk så får jag nog upp henne i 50 knop med 275. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Oktober , 2010 Du får nog sänka dina förväntningar är jag rädd för. Om du ökar effekten med 38% som i ditt fall får du i allra bästa fall en fartökning på hälften av det, dvs 19%, och det är verkligen i bästa fall. Det skulle isf bli 48 knop med 275 hästar. Eftersom han som ritat båten inte tänkt att båten ska göra mycket mer än den gör nu har skrovet förmodligen väldigt dålig verkningsgrad om du försöker tvinga det att gå fortare än vad det gör nu. Det blir lite till på minuskontot. Räkna med att du når 45 knop med nya boxen o får du mer än det ska du nog se det som ren bonus. Ville se hur båten ser ut så jag googlade o hittade då ett test där den gjort 39 knop med en 225a. Räknar man på det blir kalkylen ännu ogynnsammare. 225 - 275 = 22%, hälften av det är 11%, 11% upp på 39 knop är 43 knop. Du varvar ju redan med nuvarande propp max så där finns inget mer utrymme. För att få se en fartökning måste du upp i stigning. Återkom när du kollat stigningen så kan vi räkna lite både på 43, 45, 48 o 50 knop. Proppar är billiga på vintern o förmodligen går det att komma fram till en eller ett par stigningar som kan va värda att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 22 Oktober , 2010 Tack för dina svar! jag återkommer med svar på nuvarande stigning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snarkus 0 Postad 22 Oktober , 2010 Hej! Tänker du byta ut boxen eller ska du uppgradera den? Det spelar förmodligen ingen roll men jag tror att det blir billigare att uppgradera än att byta. Jag har gjort en uppgradering hos Lundins marin. Jag har en 225:a som chippades till 275 hk. På min båt som är en Bella 620 gav det mig ca 600 varv med samma propeller och det gjorde ca. 3 knop. Om du idag varvar 6400 rpm så kommer du bli tvungen att byta propeller. Det bästa du kan göra är att testa olika propellrar och se vilken som ger bäst resultat beroende på vad du vill uppnå. /Snarkus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 22 Oktober , 2010 Jag tänkte byta ut boxen (behöver man bara uppdatera den?), frågan är om allt detta är värt det? en firma tar 12.000SEK för att byta ut boxen till en 275:a och ska man ha en ny propp så går det på ca 12.000SEK (Trophy plus 4-bladig) det vore skoj om jag kom upp i 50 knop (idag 40) men det verkar kosta mer än vad det smakar... speciellt om man inte alls säkert kommer upp i 50 utan 45. 5 knop extra för 20.000 SEK känns inte så kul, Då kan jag lika gärna köpa mig en ny plotter med ekolod typ Raymarine C80.... Och vill jag ta mig en sväng lånar jag svärfarsans rib som går i 70 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Oktober , 2010 Jamen så lätt får du inte ge upp Tornado! Jag är ju nyfiken på hur det här projektet kommer slå ut. Vet inte vad en uppgradering av boxen kostar men inte behöver du betala 12 000 kr för en schysst propeller. En ny Mercury propp kostar det men det finns ju begagnat, andra fabrikat och även möjlighet att handla från USA nu när dollarn är billig. Dessutom har även din nuvarande propp ett bra andrahandsvärde om den är i bra skick. Proppbytet kan mycket väl gå plus minus noll. En Trophy Plus är förmodligen inte en bra propp till din båt men du kanske bara tog den som ett prisexempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 22 Oktober , 2010 Intressant projekt, men även min första reakion var, utan matematik, att den inte kommer att gå så väldigt mycket fortare iaf inte 50 knop... Men acceleration är enl mig viktigare än toppfart, så där märker du säkert att den blir piggare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 23 Oktober , 2010 Okej vänner =) Det ska bli kul att se resultatet, tanken är att det mesta ska vara klart till våren... jag har precis beställt 2st luckor till fören och 2st klistermärken med texten Trophy (som sitter på sidorna av båten), från USA, kalaset gick på 15.500SEK, haha helt sjukt... Handrelingen gick inte att få tag på pga att firman som tillverkar dem har gått i kk, fattar ingenting? Så Bayliner USA slutar att tillverka båtar med handreling pga att en firma har gått i kk? vet någon vart man kan få tag i en sådan? den högra handrelingen saknas, antingen fixar jag 2st helt nya från en firma i sverige (det blir nog svårt att få tag på exakt samma mått) kan man lappa ihop skruvhålen från den tidigare relingen på ett snyggt sätt så det inte syns, och sen montera de nya? Lite punchiga frågor kanske, men jag vill lära mig... Senast ändrad av Tornado | 23 oktober 2010 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 23 Oktober , 2010 Hur verifierades den nya effekten? Bromsade man motorn eller gissar man bara? Finns det överhuvudtaget någon i Sverige som har bromsbänk för att köra utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snarkus 0 Postad 23 Oktober , 2010 Hej! Det är klart att helt exakt 275 hk går nog inte att säga, lika lite som om hk antalet som står på kåpan verkligen stämmer, men att det gav en klar effektökning råder det inget tvivel om. Då Verado 200-275 före -07 är samma motor men med olika programvaror för att styra effekten så kan man nog med stor säkerhet säga att vilken effekt motorn får beroende på vilken programvara man stoppar in i boxen. Tornado: Stirra dig inte blind på enbart på toppfarten, det finns andra positiva effekter som du kan få av en effektökning. Om du får samma ökning av varvet som jag fick, 600 rmp med 50 hästar mer, så kanske du kan få 900 rmp med 75 hk i ökning. Det skulle innebära att du kan gå upp ordentligt i stigning vilket bör ge en del på toppfarten men även att du kan skaffa en propeller som kan ge dig betydligt bättre marschfart. Prova dig fram med hjälp av propselector som du kan ladda hem under nytta med nöje, den stämmer rätt bra tycker jag. I mitt fall så gav det en ökning på mellan 7-9 knops ökning vid 4000 rmp beroende på vilken propeller jag provade, samt att den är nästan lika snabb även om det om vi är många i båten. En annan sak som du bör fundera på om du vill öka toppfarten är hur mycket du hissat motorn. Veradomotorer är kända för att behöva hissas ordentligt för att ge bästa toppfart. /Snarkus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fishing_Machine 0 Postad 27 Oktober , 2010 Jag har en Verado 225-06:a till samma båt, kommer upp i 38-39 knop, med motorn max uttiltad. Dock är min tyvärr bottenmålad vilket tar några knop. Har en Rev4 propeller 17 tum. Min är enbart en trailerbåt så jag ska ta bort bottenmålningen senare. Har bara haft båten en kort tid och har planer på propelleroptimering senare. Den där effekthöjningen du skriver om lät najs. Var får du tag på en box? Kan man helt sonika ta 275 hk boxen och sätta den på en 225:a? Och har du 200 hk motorn är väl den 4-cylindrig? Jag trodde i vart fall att min 225 är den minsta sexan? Senast ändrad av Fishing_Machine | 27 oktober 2010 | 06:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser