Stream 1 Postad 21 Oktober , 2010 Hur hårt ska jag sätta an en rodrigg med dubbla par svagt bakåtsvepta spridare, backstag och checkstag? Är det 15 % av brottslasten som gäller, dvs två millimeter med tumstocksmetoden för rod? Jag är van vid konventionell 7/8-delsrigg med vajer och är osäker på vad som gäller på min nya båt med rod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 24 Oktober , 2010 Rigg tuning -kraften är densamma för wire och rod, men rod töjer sig mindre än wire, dvs. wire ger mera mm än rod av samma diameter för densamma kraften: (googla 'rod rig tuning salsa verde' - adressen nedan tycks ej fungera: http://www.salsaverde.org/wp-content/uploads/2008/09/sail_rigtuningpart3compresse.pdf , och sidan nr. 5 där ) Änligt källan ovan kan man mäta båda med den sedvanliga mätbandsmetoden, men skalan är inte densamma för wire och rod. Mest elegant är förståss att använda en rigg mätare :-) Senast ändrad av jussi_h | 24 oktober 2010 | 19:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser