Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Crusier

frågor om boj och bryggfästen

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har lite frågor kring fästen för bryggor och bojar, samt att jag vill har lite förslag på ett problem.

Men vi kan börja med frågorna kring bojen.

Bojen kommer ligga i en sjö, så det blir ingen jättevågor men om de börjar blåsa så kan de nog bli en halvmeter mellan dal och topp. Båten väger 850 kg.

Vad borde man ha för storlek på bojen, samt hur mycket borde bojfästetväga?

Vattenståndet sommar/vinter skiljer sig drygt 1 meter. Brukar man ta av bojen eller kan man låta den sitta kvar?

Borde man ha lite slack på kättingen eller ska man ha den så spänd som möjligt helst?

Är tacksam för alla svar.

Mvh

Crusier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För akterförtöjning brukar vi rekommendera 1,5x maximala vattendjupet i vår klubb. Om det finns mycket dy och bojankaret sjunker ner bör man lägga till för det.  Bottenbeskaffenheten avgör ganska mycket när det gäller bojankarets vikt och utförande. I ditt fall skulle jag nog för enkelhetens skull rekommendera en s.k. P-ring, om du inte, mot förmodan, har mer eller mindre plan bergbotten. Kolla med båttilbehörsaffärer när det gäller dimensionering! Bojen bör absolut inte sjunka mer än max till hälften. Du får räkna på bojkättingens vikt kontra bojens flytkraft. 

Lycka till/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...