2HOT4U 3 Postad 20 Oktober , 2010 har täckt båten men kom på att brandsläckaren är kvar tål den -20 eller ska man ta in den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Oktober , 2010 Troligtvis så är det en pulversläckare och de går bra att förvara i -20. Skum eller vattensläckare ska vara i plussgrader. I de flesta husvagnar och båtar finns det pulversläckare och dessa brukar sitta kvar under vinterförvaring. Dock ska du kontrollera dem reglbundet. Fått tippset att vända lite på pulversläckare ibland så pulvret inte packar sig. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 21 Oktober , 2010 Fick ett annat tips om pulversläckaren när jag var på brandutbildning: Dra den i bryggan ordentligt, annars finns risk att pulvret klumpar sig Att vända på den räcker inte om man inte gör det en gång/vecka, enligt den utbildningen jag gick. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Oktober , 2010 Fler testtips:http://gd.se/konsument/1.1445765-gd-testar-brandslackareNärcitat...man väl har en släckare ska den kontrolleras. Minst varje år. Helst oftare. De flesta släckare har en manometer med en nål som ska stå på grönt. Gör den det kan du räkna med att släckaren fungerar. Vill du kontrollera att nålen inte har hängt sig finns två enkla metoder. Många manometrar har ett litet hål i glaset där man kan sticka in till exempel ett gem och trycka lätt i hålet på manometerplattan. Då ser man att nålen rör sig. Finns det inget hål kan man rucka på nålen med hjälp av en liten magnet. Faktum är att en mobiltelefon alstrar ett tillräckligt magnetfält för att fungera. Håll telefonen med batteriet uppåt och för den fram och tillbaka under manometern och kontrollera att nålen rör sig. Därefter ska du kontrollera att slangen är hel. Ett sista test är att försiktigt vända släckaren upp och ner. Gör man det långsamt kan man känna hur pulvret strömmar. Släpper det som en stor klump kan det vara dags att byta släckare. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 22 Oktober , 2010 Jag tar in min pulversläckare. Inte för att den fryser, utanför vissa ur klientelet som ibland hälsar på i båtarna vintertid gillar att skoja med båtägarna genom att tömma pulverinnehållet över inredningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser