Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
BoNilsson

TRIMPLAN

Rekommendera Poster

FUNDERAR PÅ ATT MONTERA TRIMPLAN PÅ ENÖRNVIK PILOTHOUSE 640.

NÅGON SOM KAN FÖRKLARA FÖRDELARNA MED TRIMPLAN, STABILARE GÅNG ELLER SNABBARE PLANNING.

VILKEN TYP AV TRIMPLAN SKULLE NI FÖRESLÅ OCH VARFÖR?

MVH BO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på frågan är väl igentligen både och. Trimplanen ger snabbare planing och gör att du kan hålla båten i plan i lägre hastighet. Dessutom ger dom dig möjligheten att ändra gången i kraftig sidvind så att den inte lutar åt ena sidan, och även i motsjö. Vilka trimplan är väl mest en smaksak på din båt. Men du behöver ju inte köpa de dyraste på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den absolut största fördelen med att ha trimplan är att du kan häva slagsidan som uppstår när du har vind in från sidan eller om båten inte är jämnt lastad. En båt som möter sjöarna med slagsida slår hårt i vågorna medan en som går rakt klyver vågorna mycket bättre. En annan fördel är att du kan öka bärigheten i aktern så att du kan plana vid lägre fart. En del gillar att köra ner dem när de kör i deplacementfart o påstår att båten går stadigare, jag brukar inte göra det men det stämmer säkert.

Jag föredrar hydrauliska. El o vatten hör inte ihop. Får du en aldrig så liten läcka på nåt elektriskt under vattnet slutar det fungera. Får du en läcka på nåt hydrauliskt får du börja fylla på olja men det funkar oftast fortfarande. O du kan ju ge dej på att det elektriska trimplanet slutar att funka i ett läge du absolut inte vill ha det . . .

Vissa båtar klarar sej utan trimplan, andra är hopplösa utan. Alla båtar går bättre med trimplan. Ett av de bästa tillbehören du kan sätta på din båt. Jag valde Bennett till min, bra grejer och suverän support. Jag har inget ihop med dom, rekommenderar bara vad jag tycker är en bra produkt.

Edit: Superk hann före medan jag skrev så mitt inlägg blev lite kaka på kaka på hans. . .

Senast ändrad av jarb | 20 oktober 2010 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Era synpunkter, Det är just det som är ett av problemen att vid lite högre farter o vind så känns det som båten sker ner på ena sidan känns väldigt olustigt, men detta kommer man kanske till rätta med trimplanen??? vad ligger kostnaden på ungefär för hydrauliska trimplan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimplan kommer definitivt att hjälpa mot de problem du upplever. Ett par Bennettar i den storlek som är lämplig för din båt kostar 4500 - 5000 kr, lite till om du vill ha lägesindikering oxå. Generalagent för Bennett är Hansen Marine som brukar annonsera här på MG. Ring o snacka med dom. Deras trimplanskille är väldigt trevlig o duktig, har tyvärr glömt namnet..

Monteringen fixar du enkelt själv om du är normalhändig o har tillgång till de vanligaste verktygen. I instruktionerna finns uppställt exakt vilka verktyg som behövs o du får även med en video som beskriver monteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Lenco El-drivna trimplan och blev rekommenderad dessa av Yamaha center.

Tyvärr Jarb så håller jag inte med dig angående säkerhet. Elektriskt (Lencos) låser trimplanet i sitt fasta läge vid en elavbrott medan ett hydraliskt snabbt kan ända läge vi ett läckage, vilket kan göra att båte skär iväg.

Fick pröjsa ca 10 000 SEK monterat och avprovat med manöver/lägesindikering.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägesindikering är ett måste tycker jag. Själv har jag en ytterliggare facilitet och det är att ha automatiskt trimplan dvs du styr stadigt tills du tycker att den går som du vill i vattnet, därefter trycker jag på en knapp och båten sköter sig automatiskt på detta läge. perfekt tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte jag mest i termer av driftsäkerhet. Får du en aldrig så liten läcka på ett elekriskt trimplan lägger det av inom kort o fastnar i sitt läge. Ett hydrauliskt funkar även med ett mindre läckage. Det kan va skillnaden mellan att åka båt eller behöva torrsätta. Skulle läckaget va så stort att det hydrauliska trimplanet inte kan användas återgår det till sitt infällda läge o båten beter sej som om den inte hade trimplan.

Jag håller nog inte med säkerhetsmässigt heller, ett läckage så stort att trimplanet i stort sett omedelbart fälls upp är högst osannolikt. Det mest sannolika läckaget är i kolvstångstätningarna, ett läckage som inte uppstår totalt o plötsligt utan kommer smygande men återigen, mycket lite vatten dödar det elektriska. Dessutom uppstår problematiken omvänt med elekriska trimplan. Du har haft båda nere o vill köra upp dem men bara ett rör sej - båten byter kurs när du inte är beredd.

Men det är väl lite som med 2-takt o 4-takt, vissa föredrar det ena och andra det andra. Jag tycker argumenten väger över till hydrauliska. En rolig sak är att Lenco säljer elektriska retrofit-kit till Bennetts hydrauliska och Bennett säljer hydrauliska retrofit-kit till Lencos elektriska. Oavsett vad man väljer kan man alltså byta sida vid ett haveri. . .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har absolut inte doktorerat i trimplan. Dock ställde jag frågan hydrauliskt vs elektriskt på Yamaha Center och dem rekommenderade EL. Säkert som du säger samma diskussion som 2takt vs 4takt.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel som inte nämnts med elektriska är att krafteenheten sitter i kolvarna. Hydrauliska trimplan har en separat pumpenhet som ska placeras nånstans i närheten av aktern o sen dras slangar till trimplanskolvarna. Har man väldigt ont om plats kan elektriska va enda alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter. Är det någon av Er som använt volvo penta ql marine:s elektriska trimplan och vad tycker Ni i så fall om dessa.

www.volvo.com/NR/rdonlyres/257...

www.qlmarine.com/ql.asp

Mvh Bo

Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:07

Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:08

Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:13

Senast ändrad av BoNilsson | 22 oktober 2010 | 18:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...