Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
boye

Skepparexamen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade tänkt ta Skepparexamen/Kustskepparintyg och måste då först ta förarintyg. Jag har seglat mycket i hela mitt liv (är 23 år nu) och tar det inte för att jag tror jag egentligen behöver det (jag brukar främst segla båtar på ca 25 fot själv, dvs inte över 12 meter). Istället tar jag det främst för att det känns bra att ha gjort och känns bra att kunna berätta att man har det. Samtidigt har jag inte tid att lägga en massa tid på det. Därför är min fråga; hur mycket tid tar det att plugga in? Hur svårt är det? Är det ungefär som att ta körkort studiemässigt? Dessutom undrar jag; hur mycket extra jobb är det att ta kustskepparintyg jämfört med att bara ta förarintyg?

Är tacksam för svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog mitt tog jag en kombinerat förare och kust skeppare. deta tog tio veckor, man gick på letion en kväll i veckan och det var otroligt lätt.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i samma situation som dig  för ett par år sedan - jag läste boken själv och tänkte skriva provet (hittade dock ingenstans att skriva upp så jag gjorde bara självvärderingsfrågorna.)

Hursomhelst - att läsa boken och göra uppgifterna tar max 1 dag om man kan en del sedan innan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det kunskapen eller papperet du är ute efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag går nu och tar förarintyget . Tog snabbkursen på medborgarskolan  2 helger tentan

Då är det från 9,00  till 16,00  Jag är halv vägs .

// Torgny

post-10014008-1394236540,5175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att läsa boken och göra uppgifterna på en dag lät lockande medan att gå en dag i tio veckor lät mindre bra. Men det går alltså att skriva förarintyg och kustskepparintyg samtidigt? Att skriva ena provet kostar som jag förstår det 350 kr, men vad kostar det att skriva dubbelt?

Är detta ungefär som att ta dykcertifikat? Dvs att visst, det kan vara bra att gå några lektioner, men egentligen kan man läsa in det hemma om man pluggar ordentligt någon/några dagar. 

Det är nog lite både och, en stor del för pappret men jag tror att kundskaparna är bra att ha också (men jag hade inte gjort det enbart för kunskaperna). 

Det verkar som flera går kurs, jag hade mer tänkt plugga in boken. Vad kostar det att gå kurs?

Senast ändrad av boye | 20 oktober 2010 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl kunskaperna som är viktiga. Papperet har ju egentligen ingen betydelse. Med det kan man ju inte ta sig från A till B.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns även en kurs på cd som är interaktiv som sjöassistans har släppt, den är bra och lätt att ta till sig hemma vid datan. Den innehåller även delprov för att se att du har lärt dig någon inte bara ögnat igenom en bok. Skepparn får du plugga dig till med bok, och du kanske måste vara lite intesserad för att idas räkna strömtrianglar och dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha haft förarintyget minst i en månad innan du skriver upp för kustskepparintyget.

Kustskepparintyget innehåller nästan 70% av frågorna från förarintyget.

Skriva båda proven kostar 300 350 kr

Om du skriver för kust, så måste du uppvisa intyg om båtpraktik. Antingen är man med på ett pass, eller så fixar man ett intyg från t.ex. båtklubben...

Antal godkända ligger bra över 90%, så det är inte svårt, men pluggar man inte så går det nog åt skogen.

Finns böcker etc om man vill läsa själv. Gå kurs om man vill bli serverad', samt att man får lite extra i form av diskussioner och frågor.

Kika t.ex. på Medborgarskolan, eller något annat studieförbund. Eller kanske någon annan aktör som bara är inriktad på dessa kurser. Sök på nätet. Det som ger kvalitet är nog beroende på vem du får som instruktör. Hänger mycket på personen.

Senast ändrad av Rammsee | 20 oktober 2010 | 23:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på vilken man skriver med hur frågorna är. I min mening så är förarintyget bara att gå dit och skriva om du åkt båt redan. Väldigt grundläggande och två sidors frågor med basfrågor med bilder tom.

Kustskepparen var väldigt mycket värre än bilteorin. Där var det ett häfte med ca 7 kategorier om jag minns rätt som varje var betydligt mer omfattande än förarbeviset. 4 av 18 klarade sig på första försöket när vi skrev. (gick en kurs på medborgarskolan) Medans året innan med en annan person som uppskrivningsman hadde den omvända statistiken på klarade. Jag tror inte att alla i vår grupp var stendumma och alla i gruppen innan var jättesmarta. Utan det diffar en bit mellan examinitorerna.

Men man gör det väl inte för att bara klara sig utan man gör det väl för att lära sig så det kanske kvittar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker absolut du skall gå kurs! Man får då chans att diskutera lite med kursdeltagare och det tyckte jag gav ganska mycket och var väldigt roligt!

Jag gick kombinerad kurs på Medborgarskolan. Det tog naturligtvis lite tid men var väldigt givande! Jag tyckte inte det var speciellt svårt men jag är å andra sidan ganska studievan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog kustskepparen när jag gjorde lumpen i flottan för 20 år sen. Vill minnas att det krävdes en hel del beräkningar av deviation, strömtrianglar osv. Känns inte riktigt aktuellt nu på GPS-åldern och vet inte om det finns kvar. Sen var det en hel del lantern- och fyrkaraktärer också. Och till sist en massa regler om last, passagerarfart och liknande. Teorin var inte så svår, man läser in den ganska lätt. Sen skulle det vara praktiska prov oxo. Kommer ihåg att vi körde mörkernavigering på Mysingen. Fick ett fint diplom, och ett bra självförtroende.

/Rocketman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...