Flayban 1 Postad 27 Oktober , 2010 Hej. Jag respekterar det du skriver, men framförallt att du som första tidning kommentera, det är bra gjort. //Jonas Senast ändrad av Flayban | 27 oktober 2010 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 27 Oktober , 2010 Precis och ändå finns det tre tidningar inom MG-koncernen varav en BARA handlar om segelbåtar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Oktober , 2010 Hej Lars-Åke Håller med dej i stort. Efter domen skall det bli intressant att ta del av vad pressen skriver. Båtklubbarna betalar ca 60 kr per medlem till Unionen och varje medlem får en tidningen. Saxat från http://www.batliv.se/ Prenumerera Du som vill prenumerera på Båtliv kontaktar Svenska Båtunionens kansli Tel. 08-5458 5960 E-mail info@batunionen.com Pris: Ett år (6 nummer) kostar 200 kr. Norden och Europa kostar 380 kr. Jag får det till 33.33 Kr per nummer. Det är inte 15 kr året för 6 nummer Saxat Vad gäller Båtliv så står det er fritt att välja. Tidningen kostar ca 15 kr per medlem och år, inte 60 kr. Jag beställer det alternativet, skick mej ett medelande så betalar jag 15 kr året. Min klubb gick ur Unionen för att det var för dyrt att vara med, och jag blev utan tidning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batliv1392924341 0 Postad 28 Oktober , 2010 Hej! Eftersom huvuddelen av vår upplaga är medlemsbaserad antog jag att du fick Båtliv via din medlemsavgift. Det kostar 56 kr/år att vara medlem i SBU. Då ingår en hel del service, försäkring med mera. Dessutom får du då Båtliv i ditt medlemskap för ca 15 kr/år och sex nummer. Segla väl! Lars-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 Oktober , 2010 Hej Lars-Åke, kul att du har valt att svara! Med anledning av ditt svar har jag två kommentarer: 1. Båtliv har beslutat att skriva om det aktuella fallet så snart dom har fallit. Intressant. Ska låta bli att oläst slänga det nummeret per automatik, vilket jag alltid annars gör. 2. Konflikten mellan varvet och båtägaren har pågått en längre tid, och har nu slutligen nått tingsrätten med dom som meddelas imorgon. Andra tidningar har, trots frånvaro av dom i första instans, valt att kortfattat rapportera om den pågående konflikten utan att ta ställning i sakfrågan. T ex Bohusläningen 1/4-10, se http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.778578-fortsatta-forhandlingar-mellan-kund-och-hallberg-rassy som kort relaterar fakta utan att explicit ta ställning. Är det ett principbeslut som ni på Båtliv har tagit att inte skriva om pågående tvister som trots allt kan vara av stort intresse för båtfolket? Nog kan man väl skriva några rader utan att ta ställning och med ett rent relaterande av fakta? Lite hårdraget skulle ni lika gärna annars kunna vänta tills domen vunnit laga kraft vilket kan ta ytterligare några år om någon av parterna väljer att överklaga, och under den perioden skulle det kunna tillkomma ett antal nya HRägare som köpt en ny båt utan att ha fått intressant information innan köpbeslutet togs. Information som är av just den typen som man som läsare av en båttidning är intresserad av att få ta del av, och som dessutom är av intresse oavsett vad tingsrättens dom blir. Domen kan t ex komma att påvisa eller avvisa kvalitetsbrister i HRs produktionsled vilket är intressant för såväl befintliga som presumptiva HRägare. Vänliga hälsningar Senast ändrad av silviasurfarn | 28 oktober 2010 | 17:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 28 Oktober , 2010 Nu har TV4 uppmärksammat det. kommer på nyheterna nu kl 19. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 28 Oktober , 2010 Ja ha... då var det ute i media...... //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 28 Oktober , 2010 Försöker hitta detta på tv4 hemsida men hittar inget.. får väl titta på 22 nyheterna Vart i sverige avgörs domen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millerone 0 Postad 28 Oktober , 2010 I Uddevalla avgörs målet. Gå in under nyheter från kl. 19.00, och spola sedan fram till sista delen av inslaget. Senast ändrad av millerone | 28 oktober 2010 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 28 Oktober , 2010 där ser man.. Jag tycker så förbaskat synd om paret Nordé. Enligt alla experter som uttalat sig och vad man läst så är det ju stort sett solklart hur det ligger till.. är förhandlingarna öppna för allmänheten? jag menar jag har ju bara en timme till uddevalla, hade vart oerhört intressant att lägga min lediga dag där Undra hur magnus rassy sover i natt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Oktober , 2010 Du är nog lite sent ute Gedda. Det är domen som kommer i morgon. Men intresantare än förhandlingarna egentligen. Letade efter inslaget i TV 4 utan att hitta det. Här är länken. http://www.nyhetskanalen.se/webb_tv?videoId=1.1880917 Efter ca 18 minuter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Oktober , 2010 Det har du nog rätt i! Men jag hittar ingenting om detta fallet på uddevalla tingsrätts hemsida?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 29 Oktober , 2010 Insatserna är verkligen höga nu när TV4 har tagit upp det. Det är alltid ett lotteri att stämma någon i tinget (har själv stämt ett företag som jag tror är större än HR) och hade lyckan att vinna enhälligt i såväl tings- som hovrätt. Om domen utfaller entydigt till någons fördel blir motparten onekligen en stor och officiell förlorare, och med så här stora insatser misstänker jag att domen isf överklagas. Kanske blir det inte avgjort än på några år om man inte når en uppgörelse efter tingsrättsdomen. Intressant också om någon blir sittande med Svarte Petter dvs blir dömd att betala motpartens rättegångskostnader. Minns att de var mycket höga i mitt fall. Noterbart också att TV4 - till skillnad från branschtidningarna - vågar ta upp detta innan domen har meddelats... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 29 Oktober , 2010 Har mailat chefredaktören för segling nu och hoppas på att han kan ge en kommentar på det hela här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2010 Vilken chock! Jag har en liknande upplevelse fast där produkten kostade ungefär en trehundradedel av en HR 37. I mitt fall löste det sig efter 3 år. Efter ytterligare något år läste jag att en amerikan stämt företaget (Dell) för att de känt till, men ändå sålt ca 6 modeller med ett självdestruktivt moderkort som brände andra komponenter på löpande band. Jag uppskattar att jag la ner ca 2 arbetsmånader på att få datorn att fungera och ca 2 arbetsmånader på att författa mail somt sitta i kö för kundsupport. Jag kan tänka mig att Bengt med fru har lagt ner BETYDLIGT mycket mer tid (och pengar). Inte svårt att inse vilka ekonomiska konsekvenser det skulle få för HR om det visar sig vara ett generellt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2010 Nu har jag varit i kontakt med tingsrätten. Beng och Kerstin tvingas betala HR's rättegångskostnader på drygt 800 000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2010 Om Bengt och Kerstin inte vinner i högre instans hoppas jag på en insamling. Jag är inte expert på plast men har läst ett antal kurser på polymerinstitutionen på KTH samt jobbat med utmattningstester och med delaminering inom flygindustrin. Efter att ha läst Bengts rapport samt läst de anlitade experternas utlåtande så tycker jag att domen är märklig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Oktober , 2010 dom förlorade alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2010 Ja, du kan få domen faxad om du ringer till Uddevalla tingsrätt. Alternativt få den mailad om du väntar till att deras nätverksproblem är löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 29 Oktober , 2010 Jag mår nog inte tillnärmelsvis lika dåligt av detta som målsäganden... Men detta har berört mig mycket och det kändes plötsligt som om luften gick ur mig. Är detta verkligen möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 29 Oktober , 2010 Jag lider verkligen med makarna. Är dock inte helt överraskad. Fick under min egen lilla övning i tingsrätten förklarat för mig att även till synes givna mål kan gå i helt diametral riktning när väl domslutet meddelas. Jag hade turen att stämma enligt ett lagrum i vilket strikt ansvar gällde, dvs bevisbördan var omvänd (min motpart skulle bevisa att han inte hade orsakat skadan, jag behövde bara göra det troligt att det var hans fel). Jag antar att tingsrätten inte anser att makarna lyckats bevisa att HR felat, speciellt som de döms att betala motpartens rättegångskostnader. Min advokat förklarade för mig att man vid ett överklagande egentligen inte får föra in nya fakta, utredningar mm i målet, utan hovrätten ska egentligen döma på samma underlag som tingsrätten har dömt på. Undantaget är vittnesförhör, om vittnet kommer med nya uppgifter i hovrätten så kan hovrätten beakta dem. Misstänker att ett överklagande kanske inte har så stora utsikter att lyckas - om de nu beviljas prövningstillstånd öht. Mycket tråkigt, det hela. Det ska bli intressant att läsa hur tingsrätten har resonerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Oktober , 2010 oerhört tråkigt detta! att så mycket uppenbara fel inte kan få målsägarna att vinna sin strid mot HR är för mig lite ofattbart.. bara hoppas att HR har fått sitt namn ordentligt tilltufsat nu.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 29 Oktober , 2010 Jag har fått domen mejlad till mig i PDF, ca 5Mb. Jag har inte hunnit läsa igenom den ännu men om önskemål finns kan jag lägga upp den på min blogg. Jag antar dock att den finns tillgänglig för alla nu när jag fått den och att Nordé lägger upp den på sin webbsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 29 Oktober , 2010 Lägg upp och länka. Klart att det finns intresse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 29 Oktober , 2010 http://frodeen.nu/wordpress/?p=71 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-T16- 0 Postad 29 Oktober , 2010 helt otroligt. man blir grymt förbannad på HR, Hoppas att deras rykte åker rakt ner i backen!! Hade jag varit intresserad av och segla och sugen på ny båt så hade jag definitivt inte valt HR, man ska känna sig trygg i både sitt båtval samt företag - Här var det varken eller, skandal!!! Hade jag hetat Sverker hade jag slängt ner HR i den röda soptunnan och åkt direkt till tippen med sk*ten!!!! Frågan är hur stor chans de har att vinna i hovrätten om de nu väljer att överklaga......? Mvh Magnus Senast ändrad av -T16- | 29 oktober 2010 | 14:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Oktober , 2010 Tack f länken. Ja, vad säger man..? Om inte Nordé gjort vad han kunnat för att visa att felen fanns vid köpet då vet inte jag hur man nånsin kan göra det. Jag hade nog trott att domen skulle ge honom rätt i själva huvudfrågan, alltså delamineringen, men att smågrejorna skulle bli det svåra att få igenom. Glad man inte är jurist iallafall.. Överklagar man en sån här sak? Jag menar, finns det något som talar för att de uppgifter som finns kommer att betraktas annorlunda vid ett ev överklagande? Samt, det kostar ju massor med pengar och ett starkt psyke och efter den här smällen lär dom inte ha särskilt mycket kvar av endera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 29 Oktober , 2010 Hur ska HR kunna reparera något som de själva anser inte är defekt det undrar jag. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 29 Oktober , 2010 Nu är inte jag heller så insatt, men att hävda att Under alla förhållanden är de av makarna Nordhé åberopade felen inte av väsentlig art. kan väl inte annat än anses vara en rättsskandal? På sidan 7 i domen bemöter HR en del av de brister makarna åberopar, det är dock ganska intressant att de har valt att inte kommentera det största felet med delamineringen. I min värld är ett laminat som mer eller mindre ramlar i bitar när det plockas ur en hålsåg inte ett bra upplagt laminat. Jag har borrat ganska många hål i min egen båt, både i plasten som lades vid tillverkningen 1979 och i de delar av botten som jag själv har byggt upp. Inte i något fall har det gått att dela på de olika laminatskikten. Jag är inte heller jurist, men känns det inte lite märkligt att de flesta av de expertutlåtanden som är HR till godo kommer från antingen släktingar eller kollegor i branchen? Jag lider med makarna Nordhé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Oktober , 2010 Efter att ha läst igenom hela domen så förstår man ju att som vanlig privatperson inte har en suck i sådana här fall. ord står ju emot ord och domstolen väljer ju att gå på HRs vittnes ord om att jag har borrat ut tusentals hål osv. men dom båtarna där det har ramlat ut två bitar har då Nord West, Sweden Yacht, Hallberg Rassy sonika skitit i och hoppats på att det aldrig skulle märkas. Nä fy fan säger jag bara.. hade sett fram emot denna dagen där makarna Nordé skulle få sin upprättelse men nu gick luften riktigt ur mig, är riktigt arg och ledsen och verkligen känner för makarna Nordé.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser