Flayban 1 Postad 20 Oktober , 2010 Hej. Kan man motera två ekolod ett Raymarin och ett Nordstar, jo det kan ju men hur reagerar dom på varandra. Det ja funderar på är hur det funkar med ekot, om dom läser av varandra eller stör ut så inget funkar. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 Oktober , 2010 Det kan bli problem om de går på samma frekvens. Beroende på avstånd mellan givare, kablar och instrument och skärmningens kvalitet kan de inteferera. Det har t.o.m. hänt att båtar bredvid varandra kan störa ut varandra. Den vanligaste frekvensen är ju 150kHz men det finns även 180 och 200. Kolla med tillverkarna. Är de olika går det fint, annars bör du vara försiktig. Jag skulle exempelvis inte borra hål i din nya fina båt... En liten nyfikenhet - varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Oktober , 2010 Det känns ju alltid bra med två givare - om en går sönder? Jag har dock haft ekolod i över 20 år och i flera båtar... ingen givare har pajat än. Det är ganska enkel teknik. Ett annat tips, så här kan du ev göra: Jag har två system ombord som kan visa ekolodssiffror, Silva NX och Lowrance. Jag monterade dock bara en givare och länkar istället via kablar mellan systemen. Det innebär att jag får djupvärdet in i mitt NX system via NMEA. Slipper två givare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 20 Oktober , 2010 Ok, nu har ja forskat lite i frekvenser, Raymarin sänder på 235khz och Nordstar sänder på både 50 och 200khz, det betyda att det kan funka om man har tur.Man kan även välaj om man vill ha 50 eller 200 påkopplad. Varför då två?? Jo för att Raymarin sitter monterad original med en enkel ST70 display som bara visar i siffror, vill även kunna se botten på min Plotter med grafisk display det är ju ändå den som kommer att agera huvudenhet. //Jonas Bavaria40@dinstudio.se Senast ändrad av Flayban | 20 oktober 2010 | 12:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 20 Oktober , 2010 ...se bara till att de har samma frekvens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Oktober , 2010 ...samma frekvens? Hmmm, det var bara ett tips att dagens olika produkter äntligen börjar prata med varandra. Så jag tar en givare från Lowrance och sedan kopplar jag upp mig mot NX systemet. Då sänder Lowrance burken ut en djupsiffra via NMEA som kommer att kunna tolkas in i NX systemet... För mina NX displayer är ändå väldigt dumma och man kan bara läsa av en djupsiffra... medan en LOWRENCE plotter istället ger en fin TV bild över botten, sedan är det kul att koppla också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser