Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
thundergod

Sjöfylleridom

Rekommendera Poster

Det var intressant att någon har förstått det!

I tidigare tråd ang 0,2 har man kallat dom som hävdar att 0,5 borde vara en lagom gräns, dom blev kallade för alkolister hur blev det så?

Det är så att dom som har åkt dit med 0,3 blir klassade som alkoholproblem av storebror och som kriminela 

Jag önskar att alla sjuka och friska skall få uppleva skärgården.

0,5 och gälla alla flytetyg i skärgården är det enda rätta !!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kan inte låta bli att lägga mig i ebatten.

Lagen har vi. Inget att snacka om.Men jag undrar vad killen i fråga i första inlägget gjort eftersom KustBv. haffade honom. Det går inte att se om någon har druckit när det rör sig om nya gränsen. Så personen i fråga måste ha gjort något.  Dragit uppmärksamheten på sig på något vis.Eller så har någon tjallat när han gick från krogen?

Kan vi få reda på detta innan vi fördjupar oss mera i tyckanden?

Jag menar, han har kanske vinglat klantat sig eller på något sätt visat att det inte var okej?

Jag har svårt att tro att KBV skulle ha stuckit ut å på måfå testat en båt och dess förare.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl det som är poängen med den nya lagen.. att dom kan kolla slumpvis, oavsett uppträdande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses, vad du har surnat till för en sak ingen rår över.

Är väl bara att starta en ny tråd med samma namn fast en tvåa eller II på slutet!?

Dina alkisprotester blir ju bara...äsche, ska inte säga mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag vet inte heller vart problemet ligger? vem fan orkar läsa 1000 inlägg?? och uppenbarligen står det bara massa skit som ingen orkar läsa ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du studerar lagen inser du att du kan åka dit efter ett par kalla i en snipa också, men då är det upp till enskild polisman att bedöma om du uppträder berusad. Kul va? Och så har det alltid varit. Skillnaden nu är att det finns en fast gräns för sjöfylla av den milare graden för vissa båttyper, medan vi andra som inte innefattas inte har fixerade riktlinjer för när man är full, det är upp till andra personer att bedöma utifrån eget tycke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gissar jag och har ingen fakta bakom mer än vanligt sunt förnufft.

1. Nya lagen sitter där och kommer aldrig tas bort.

2. Lagen kommer ändras till att gälla alla båtar oavsett båtmodell eller fart vilket ytterligare kommer förenkla för KBV och polis.

3. Andra droger än alkohol kommer bli vanligare bland bratsen som ändå vill åka snabba och häftiga båtar för att vissa manlighet och rikedom inför brudarna och övriga i samma sekt. 

4. Ingenting kommer märkas på olyckor på sjön där nya lagen griper in då de olyckor som beror på alkohol utförs av de med högre nivåer än 1,0

5. Lite halvpackade gubbar som drunknar i båtar och där man haft alkohol i kroppen kommer fortsättningsvis att förekomma i insjöar eller på andra mycket lågt bevakade delar av Sverige.

6. Vi får se mer regleringar av fritidsbåtar där obligatorisk flytväst troligen blir lag på.

Ingenting av ovanstående tycker jag bidrager till att göra livet bättre för oss med fritidsbåtar. Möjligen punkt 6, men själv kan jag avgöra om jag klar mig utan flytväst i de fall vi är flera på båten och vädret är kanon och avstånd till land är ca 100 meter.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 22 oktober 2010 | 06:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolig solbränna alla båtägare ska få när man måste ligga på däck och sola i flytvästensmiley

Jag tänker i alla fall fortsätta att använda hjärnan oavsett vilka idiotiska lagar som skapas, det finns i alla fall inte resurser att övervaka dom. Man har säkert 100ggr så stor chans att dö i cancer som att åka dit för att man tagit en öl eller solat utan flytväst på sjön. Bara för att några förstoppade politiker tänker med just den förstoppade delen och inte bryr sig om att sätta sig in i de frågor de skapar lagar om tänker jag inte ta någon notis om. 

Det är farligt med för mycket lagar och regler utan förankring i verkligheten. Folk tappar till slut repekten för lagarna och då är det lätt att repekten även för de vettiga lagarna rubbas. En annan aspekt är att om man försöker stifta lagar om allt, så blir till slut allt som inte är förbjudet tillåtet. Eget omdömme och sunt förnuft är ett måste och kan aldrig ersättas med lagar.

Jag har nu köpt en båt som omfattas av den nya lagen, men den har dubbelkommado så om jag sitter på akterdäck och styr så får jag väl ropa till någon i hytten att ta över om jag tagit en öl och KBV kommer för nära. Då sitter jag ju bara på akterdäck och solar.laugh

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur reagerar länstyrelsen på en sjöfylleridom? Blir körkortet indraget enligt samma regler som vid rattfylleri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ett fall där en körde rätt in i bryggcafét i fjällbacka med en 10 meters fiskebåt.. blev nog bara materiella skador men han åkte nog dit för grov fylla. Han blev hur som helst av med körkortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bygger du det på?

Denna förselse har inget med bilkörkortet att gör om du inte är graft alkoliserad, som är en sjukdom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hamnar i en annan straffsats och jag känner en person som blev av med lappen på 1,2 och fick detta förklarat för sig när han protesterade mot det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hoppas jag innerligt att dom ändrar lagen snarast så att man blir av med bilkörkortet om man åker dit med över 0,2 på sjönno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore nog att ta i lite för mycket med tanke på att dom inte ens tar lappen om du åker dit på land med 0.2

Men själva idén att ta bilkörkortet vid höga promillehalter tycker jag är klart logiskt. Har man visat att man inte är lämpad att inneha körkortet så ska det ryka. Jfr m vapenlagen tex. Din vapenlicens kan dras in om du blir av med körkortet pga fylleri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

En del kommer att lära sig den hårda vägen och få erfarenheter av det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, samt om du inte har flytväst, kör för fort/sakta, paj lanterna, smutsigt ankare. Ähh när vi ändå är igång så stiftar vi en lag där alla som har båt blir av med körkortet så är problemet ur värdendevil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog att man ska bli av med körkorter om man pissar i lovart också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller om man skrattar efter klockan fem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller om motorn misständer tre gånger efter varann.

Senast ändrad av Riro | 22 oktober 2010 | 21:10

Senast ändrad av Riro | 22 oktober 2010 | 21:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller varför inte bara ta körkortet på en gång???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är ju förstås att helt förbjuda fritidsbåtar så är ju problemet löst eng gång för alla. Tänk vilken olycksstatistik det skulle bli. Vi skulle ju verkligen uppnå nollvisionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Bilister som inte använder blinkers borde man ta bilen ifrån! Körkortet har de väl ärvt eller fått i ett Cornflakespaket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till 100% då där finns ett tydligt samband mellan handling och konsekvens,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och allt detta skrivande bara för att man inte får vara full på sjön, det börjar bli lite patetiskt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker bara att det är sorgligt att det nu finns 5 st på detta stora forum som tycker det är okej att köra båt på fyllan......är det 0,01% av medlemmarna.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

riro verkar inte ha så mycket att göra ikväll cheeky

förövrigt så finns lagen där den finns och det är väl bara rätta sig efter den? bara för att man diskuterar saken så ändras ju inte lagen från person till person.

brukar ofta säga att om man blundar för problemet tillräckligt länge så försvinner oftast problemet av sig själv.. men i detta fallet funkar detta nog inte.. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du allvar eller är du onykter?

Ingen av oss har någonsin påstått att vi anser det ok att köra båt på fyllan

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...