sommarseglare 0 Postad 19 Oktober , 2010 Hej Alla! Vi är en barnfamilj (två vuxna, barn2 6 år) som tänker köpa vår första segelbåt, men inte hittat rätt ännu. Hoppas därför på hjälp! Vi vill ha en båt som funkar att övernatta 1-2 nätter åt gången, är en hyggligt säker seglare och är vacker att se på. Jag (Pappa) har en viss begränsad segelerfarenhet, medan frun är ny på sjön. Båten bör alltså vara rätt lättmanövrerad. Vi bor i Blekinge och kommer huvudsakligen att hålla oss inomskärs. Därför är djupgåendet viktigt. Helst bör båten inte gå djupare än 1,30 - 1,40. Priset bör ligga mellan 30 - 100 tusen kr. Har sneglat lite på IF, RJ 85, Biride 24, H-båt, Sunwind 26, Finn Flyer m.m. Dock utan att fastna helt för någon. Tips, råd och idéer mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Oktober , 2010 Maxi 77 , sticker 1,45 seglar hyggligt, idiotsäker och ni får plats. Ryms innom budgeten och gillar ni den inte så är oddsen hyggliga att ni får igen pengarna vid försäljning. Har tidlös design. Mvh uve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 19 Oktober , 2010 Det finns har funnits 2 möre 30's till salu i Blekinge. Titta på dem - du får oerhört mycket för pengarna. Är du/ ni dessutom lite händig så är det inga bekymmer. Kolla lite extra på motorn bara så att de fungerar (gä'ller alla äldre båtar med inombordare) Djupet är lite mer än vad du angivit men det är inga bekymmer har själv seglat möre i blekinge. i blekinge är det dessutom svårt att alltid hålla sig inomskörs - kan vara bra med en båt som tar sjö bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 19 Oktober , 2010 Med så små barn bör du leta efter båttyp med partialrigg, alltså med större storsegel än försegel. Varför då? jo för vid lättvind kan en stor genua lätt fastna och någon får manuellt gå fram och lyfta över genuan över mantåget. Med partialrigg och ännu hellre självslående fock är detta problemet direkt ur vägen och ni kan koncentrera er mer på seglingen och barnen ombord. Kika på www.sailguide.com och sortera efter storlek och gå igenom olika båttyper och även ägarsynpunkter av dessa båtar tills ni finner någon lämplig, alla är vi olika och ser på olika saker vid val av båt. En del tycker till och med att Maxi 77 är snygg?? Kanske borde de har bättre glasögon istället? Som vacker båt tycker jag att H-båten tillhör, klassiskt utseende och seglar mycket bra, mindre bra är att det oftast inte finns pulpet eller mantåg på dessa för barnens säkerhet. Dessutom så växer man fort ur en såpass liten båt. Själv har jag en Dominant 78 som jag gärna vill framhäva i frågan som en bra seglare, tidstypiskt kantig kan tyckas men definitivt inte lik Maxi. Självslående fock och en enorm sittbrunn där 8 personer kan sitta på kvällen runt bordet, 4 sitter lätt och seglar den. Här en bild på min båt för att göra lite reklam för Dominant 78. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarseglare 0 Postad 19 Oktober , 2010 Tack för tipsen, men jag är nog rätt petig med det här med djupgåendet. Vår skärgård är rätt grund, och sommarkvällen på folktom solvarm klippa är det som lockar mest utöver seglingen i sig. Är inte glad för att vara hänvisad till bryggor och tätare naturhamnar. Annars verkar Möre 30 vara ruskigt mycket båt för pengarna. Maxi-båtarna har dock en design som inte riktigt stämmer för mig, även om jag förstått att de är populära. Jag gillar de klassiska linjerna mer. Det här med rigg har jag inte riktigt grepp om känner jag. Hur viktigt är det med partialrigg i förhållande till masthead? är det något man kan kompensera fullt ut med en rullgenua, eller finns det andra bekymmer också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stuvafamiljen 0 Postad 20 Oktober , 2010 Jag skall inte svara på frågan om partialrigg där mina kunskaper är begränsade. Men jag kan ge dig några reflektioner kring dina funderingar. H-båten och IF-båten är relativt lika i konstruktionen, båda är relativt långa och smala. Men det som skiljer IF-båten från H-båten är den att IF är långkölad, det gör stor skillnad när du seglar! Fundera över dina behov, vad vill du ha? En bra seglare eller en familjevänlig båt? Det finns visserligen en del bra alternativ som ger dig både bra seglingsegenskaper och en familjevänlig båt. H-båten är dessvärre på grund av sin smala bredd ganska liten inombords. Men som sagt funder över dina behov! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 20 Oktober , 2010 Hej! Jag har tidigare ägt och seglat en H-båt med och utan ungar. Argument för en H-båt: - Är lätt och snäll att segla. Jag gillar att det är en liten fock och ett stort storsegel. Fungerar att segla på en person. - Lättmanövrerad vid tilläggning och när man sticker iväg (jag uppskattar detta, det är vid dessa tillfällen som saker brukar strula till sig - barn vill i land, saker trillar överbord, segel fastnar, motorn kärvar, pappa måste kissa, nya grund upptäcks, ankarlinor är för korta, andra båtar har lagt sina ankarlinor under vår, ...). - Hyfsat stor sittbrunn för en båt av den storleken. - Invändigt är båten lagom stor för barn. Ettåringen som precis lärt sig gå tyckte om att stå på durken och hålla sig i kojerna. När han blev större så blev förpiken och inre delarna av stickkojerna jättefina kojor. - Lite större barn som visar intresse för segling kan lätt prova att styra. (I vår nuvarande båt, en Scampi så ser barnen inte för över samtidigt som de når rorkulten. Ruffen är för stor, sittbrunnen för bred.) - Bra seglingsegenskaper för pengarna. - Stabilt andrahandsvärde. Argument mot en H-båt (i det här sammanhanget): - Det blir lätt trångt för de vuxna ombord. Särskilt regniga dagar (jo, man kan ha ett kapell över sittbrunnen). - För längre seglingar med blöjbarn så räcker inte stuvutrymmet ombord. Det var det avgörande för att vi bytte upp oss (till en Scampi). Med motsvarande resonemang så skulle jag räkna bort IF och RJ 85 också. Av de båtar som du räknar upp så är det bara Birdie 24 som jag provat. Det är en båt som jag gillar. Betydligt bättre bovolym än H-båt, IF, RJ 85. Vid de turer som jag var med på Birdien så stördes jag lite av att genuan var väl stor (mycket vevande och skymd sikt) och att den koj som jag sov i var kortare än jag själv (2 meter). Jag kan tänka mig att det är en bra barnfamiljsbåt. När jag försöker komma på mindre/billigare båtar som jag sett med barnfamiljer som ser glada ut så kommer jag på: - Albin Vega - Maxi 68, 77 Det kanske inte är de vackraste båtarna jag kan komma på men för min egen del så har mina ideal förändrats radikalt efter att jag blev med familj. Du kan ju kolla faktasidorna på Sailguide.com. Nedanstående länk är till deras avancerade sökformulär och så har jag manipulerat den för att lägga in lite andra krav:http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=1.02&length_from=&length_to=&boat_type=&width_from=&width_to=&bunk_min=4&rig_height=&cabin_height=&depth=1.4&stern_type=&max_price_used=100000&keel_type=&rig_type=1&rudder_type=&hull_material=&constructor= - 4 kojer - LYS >= 1,02 - djup <= 1,4 meter - maxpris 100.000 kr - partialrigg Du kan prova att göra en sökning i det avancerade sökgränssnittet och sedan kolla i (url:en) länken i webbläsaren och ändra parametrarna fritt. Inga garantier för resultatet. mvh ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 21 Oktober , 2010 Du nämner inte Johnson 26 men där får du en stor båt för lite pengar. H-båten är den som seglar absolut bäst men med två små barn får man ha mycket tålamod även om man bara ska vara ute 1-2 nätter. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 21 Oktober , 2010 H-båten som rekommenderas av entusiaster är en rolig seglare men låg och trång att bo i mer än någon enstaka natt. Med din familjesammansättning är det största möjliga båt för pengarna som gäller. Med tillägget attdet skall vara en inombordare i den och du skall kunna hantera den i huvudsak själv med assistans i samband med tilläggningar. Med den större båten kommer också djupgåendet längre ut från stranden vilket minskar kraven på litet djupgående. Jag har seglat iblekingeskärgården ett antal år (då bosatt i området) och har inte upplevt den som särskilt grund där man normalt rör sig .Den inskränkning i möjliga områden som kan finnas uppvägs mångfalt av att ha utrymmen ombord där man, läs barn, kan röra sig. Vanligen är det mindre grunt på öarnas norrsida och det är där man lägger sig, i skyddat läge. Jag ser att sign Heah delar mina åsikter om Blekingeskärgården. Just runt Ronneby är det trångt att gå in inomskärs, Gåsfeten utgör närmast nordgräns på förflyttningen mellan Karlshamns och Karlskrona skärgårdar. Mina erfarenheter av Mören är noll men det är en Joker/Balladkopia. Dom byggdes utanför Bergkvara i mitten av 70-talet. Båda fäderna ( eller skall det vara mödrarna?) är goda sjöbåtar, väl beprövade. Den numera förhatliga mastheadgenuan kan vara tung att hantera men med rulle blir den och därmed kan man nog bortse från den nackdelen. Kolla vad som skrivs på sailguide http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=959 Det kan vara en bra idé att kolla den i Karlshamn. Om inte annat så får du en referens när du tittar på andra båtar. Hyfsta bekvämt avstånd hemifrån vad jag förstår, en stor fördel. Men glöm inte att se till att du får kaj- och landplats! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 22 Oktober , 2010 Om ni skall övernatta endast ett par nätter i taget, så vågar jag rekommendera en Misil2. Den sticker 1.2m och behöver inte seglas med genua. Jag har själv en Misil2, och jag seglar sällan med genuan, med kryssfock blir det betydligt enklare att slå, och det är knappt någon skillnad på farten. Att det klagas så mycket på genuaseglen till masttoppsriggade båter beror nog på att man inte anpasar segelstorlek efter vind och vindriktning, man har abara rullgenuan och försöker då anpassa den till de förhållanden som gäller med resultat att det egentligen aldrig blir bra. Köp istället en båt UTAN rullfock (-genua), betydligt billigare och enklare att segla med. Enda nackdelen är egentligen att det blir en segelsäck liggande i båten när ni inte är där. Misil2 finns även med inombordare, t ex Vire eller MD5. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarseglare 0 Postad 10 November , 2010 Tack för alla råd! Jag har fastnat för en lagom stor barnvänlig båt som uppfyller alla mina krav till en rimlig peng. Jag är nu stolt ägare till en Birdie 24! God seglare förpackat i ett lagom format. Fullgoda övernattningsmöjligheter. Uppdraget slutfört! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 November , 2010 Då är det väl på plats att gratulera då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser