Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
BraFlyt

Vinresa hem från Grekland

Rekommendera Poster

Sista veckan i maj planerar vi att börja ta hem våran båt från Grekland till Göteborg. Jag och min bror försöker skissa upp hur vi ska lägga turen och hur många veckor delsträckorna tar. Vår plan är följande.

Varje sträcka är planerad att ta en vecka och det kommer nog att bytas besättning till viss del efter varje delsträcka. Dom här 5 delsträckorna har min bror Erik tänkt att ta med vänner.

Skopleos -> Patra -> Sicilien -> Sardinien -> Korsika -> Marseille.

På slutet är tempot lite lugnare för att kunna täcka upp eventuella förseningar inför kanalresan.

Efter Marsielle är det tänkt att jag och i störst utsträckning min pappa, ska ta över. Han har en hemskt sjösjuk tjej så dom kommer hålla sig borta från allt som kan innebära öppna vatten med hemska vågor som gör att båten guppar. Själv har jag tjej och en unge på då, nästan 2.5 år. Tjejen vet knappt var som är upp och ner på en båt så vi håller oss också till kanalerna.

Från Marseille till Kiel har vi räknat med att det får ta två månader. Tanken är att den här resan ska bli så fin, mysik, idyllisk osv. som möjligt. Båten (Beneteu oceanis 36) sticker 1.53 så jag hoppas att det inte kommer att bli ett problem. Förslag på fina kanaler emottages tacksamt.

Planen är att införskaffa några böcker om just kanalsegling, men det är inte gjort ännu. (Medelhavet tur och retur med Lars Hässler samt Kanalvägen till Medelhavet med Cantella II / Torsten Nylander). 

Sista etappen Kiel - Göteborg tar brorsan över igen och han tror att han kan klara det på en vecka. Han har tidigare seglat Malmö - Gbg på tre dagar med en liten segelbåt på ca 21 fot.

Om vår tidsplan håller sig är han då framme i gbg efter 14 veckor. Låter detta rimligt? Vill gärna ha lite feedaback eftersom vi har tänkt att fråga folk om dom vill följa med. Då är det bra att i god tid kunna ha ett schema över när vi är var. Genom kanalen är det inte lika viktigt då man lättare tar sig fram via bil/tåg där.

//BraFlyt

Senast ändrad av BraFlyt | 18 oktober 2010 | 21:59

post-10016606-1394236539,8638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går de med planerna? Jag kanske är intressserad av de tre sista veckorna i kanalen

Hör av Dig om det passar Dig

Hälsningar Creiche

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...