Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Prijon

Hur mycket kan man varva en motor?

Rekommendera Poster

Har en Flipper 640 med Yamaha/Selva F100. På maxvarv (5600) gör den 33 knop och 23 knop vid  -1500 varv. Nu är det ju förstås roligt att köra lite fortare. Varvar jag ca 4800 varv gör den ca 28 knop vilket jag tycker kan vara lagom. Frågan är om man vågar varva motorn så mkt. Ökar risken för att den går sönder om man ligger och varvar så mkt periodvis under en båttur? Eller är det bara bränsleförbrukningen som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn du har är ju egentligen en Yamaha. Så länge du är rätt proppad kan du köra fullt hela tiden om du vill. Dock rekommenderar Yamaha att om motorn körs kontinuerligt vid eller nära motorns maximivarvtal så ska serviceintervallen halveras, dvs bl a oljebyte var 50:e timme isf 100 som är normalt. Du är på gränsen till överproppad om du bara når 5600 rpm vid fullgas. Man bör inte proppa en Yamaha fyrtaktare till mindre än 5700 rpm vid normal last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Vad händer om jag monterar en propeller som gör att motorn varvar mer? Blir båten snabbare med låg belastning då men med sämre acc och ork vid tung last. Eller tvärtom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga exkat vad som händer om du går ner en propellerstorlek men du kommer tappa lite toppfart. ditt toppvarv kommer öka till runt 6000, lasttåligheten och accelerationen förbättras o din motor kommer må lite bättre i längden. Om du har 5600 rpm med tung last, typ 4 pers, fulltank och semesterpackning så ligger du bra till redan nu men om du har 5600 rpm själv, urplockad båt o lite i tanken så riskerar du att hamna så lågt i varv med lite last i båten att motorn på sikt inte mår bra av det, speciellt inte om du gärna bränner runt nära fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att om du har fel propeller så att den inte orkar upp i det varvtalsspann som tillverkaren rekommenderar så betyder det att motorn går för tungt och du får en väldigt förkortad livslängd på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tror inte att du tappar toppfart på en propp med en tum mindre stigning men du kommer att tappa fart vid de varvtal du kör idag. Båten kommer att accelerera snabbare och få mer ork vid tung last och bättre livslängd eftersom att den kommer att jobba inom det tänkta varvtalsområdet.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta liggar man och pumpar på maxvarv???

Det är väl förödande för både motor och bränsleförbrukning.

Det bästa för motorns livslängd måste väl ändå vara att dra upp båten i plan och sedan backa gasen tills det går som lättast för motorn.

Det hörs ju ganska tydligt på motorljudet om den går lätt eller är ansträngd.

Min Mariner 100 går som lättast vid 3200 rpm och gör då 24 Knop, ganska lagom marchfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min undran är om man periodvis (halvtimme) kan ligga på 800-1000 varv under maxvarv utan att sabba motorn. Att ligga på maxvarv förstår jag är lite väl häftigt. Någon mer som har input annars får jag tacka för de svar jag fått. Slutsatsen är att de inte verkar vara något större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...