smiler75 0 Postad 17 Oktober , 2010 Hur kraftig är SKA kölen va på en mindre sportbåt V8'a typ 18fot? Ska i princip hela båtens tyngd kunna vila på en liten yta? Kan tyckas vara en konstig fråga men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2010 Tycker att den borde va så kraftig att den skall gå att ställa upp på land med två pallningar under kölen. Det är ju i princip så man gör med alla mindre båtar. Jag har haft segelbåtar på ca 10 m som vägt 6 ton som jag ställt upp på det sättet och så görs med betydligt större båtar också. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Oktober , 2010 Antar att båten är några år gammal? Då måste den ju tidigare ha stått på land någon gång, så vila borde den kunna igen. Störst krafter mot kölen/skrovet blir det rimligen när du flyttar båten, t ex kör den på en 30-vagn utan fjädring och ett vagnhjul råkar träffa ett grop i vägen (aj!) eller när en lyftkran ställer ned båten på en metallbock (aj!). Men sedan kan man ju fundera på vad som händer under en lång vinter... Det jag läst om är ett känt problem med båtar som har en stor utombordare är att om kölen vilar på en punkt en för stor bit in från aktern, så kan skrovet bli konkavt, vilket gör att båten därefter när den planar suger fast i vattnet --- men med en V8 inombordare (?) så borde det räcka att en liten yta är mitt under motorns centrum. I närheten av motorfästena måste skrovet rimligen vara väldigt starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 18 Oktober , 2010 Om vi säjer så här... Om jag lägger upp båten på en vagn där båten vilar på den mittersta å den främre kölrullen då borde båten tippa bakåt ist för att kölen tycks upp på den mittersta rullen pga tyngden? Ska inte kölen va såpass solid att den ska klara båtens vikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2010 Absolut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 30 Oktober , 2010 Här en liten mer förstålig beskrivning av problemet. Båten en campion -08 köptes med vagn från firma. Har redan ett ärende hos ARN med säljaren. Behöver kanske inte säja att han inte svarar på mail ang detta heller. Ursäkta finishen på botten Senast ändrad av smiler75 | 30 oktober 2010 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 30 Oktober , 2010 Dessa bilder skickades till säljaren för att förklara problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Oktober , 2010 Statisk belastning då är det väl inget problem. Men åker man ofjädrat och med få stödpunkter under båten så bör man köra väldigt försiktigt. Ett gupp i lite för hög fart så kan man få en liknande skada som din. Går det att komma in och se kölen från insidan? Isf försök att undersök om det kanske kan vara fel i laminatet som gör att det är försvagat.. Har du köpt båten ny så borde det bara vara att reklamera som fabrikationsfel. Sen ser det inte ut som om kärran är rätt justerad/anpassad för båten. Float on trailer ska det vara så slipper man bekymra sig om punktbelastningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 1 November , 2010 Båten köptes ny från firma inkl trailer... Borde ju vara säljarens uppgift att se till att man får rätt trailer till båten? Där sprickor uppkommit va kölen upptryckt säkert några cm av rullen =/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 November , 2010 Visst ska en försäljare sälja rätt saker till en mindre kunnig kund. Jag skulle gå tillbaka och klaga. Men efter att ha sett hur proffsleverantörer behandlar sina kunder så har jag inga högre förhoppningar om ansvarstagande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 1 November , 2010 Hmmm nu va ju dett första riktiga båten man köpte. Detta skulle vara en vagn för 25000:- är de helt galet åxå? Företaget är inte spec tillmötesgåeende öht,.. särskillt inte nu när ja har ett annat ärende på båten hos ARN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 November , 2010 Hoppas det löser sig och att du och säljaren kan komma fram till en vettig lösning. Om kölrullen trycker upp bottten så är ju laminatet garaterat skadat och behöver åtgärdas!!! Sen såg jag i din andra tråd att interboat har varit ganska optimistiska med toppfart ... Inget kul när det man köper inte motsvarar ens förväntningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 7 November , 2010 Tack!! Jo de har blivit en riktig soppa av de här tyvärr... jävligt tråkigt. Ja båten måste ju fixas sen hur de löser sej vet ja inte, ingen lust å få de fixat hos säljeren iaf., Ang toppfaten är de felöversatt men de verkar inte gå in hos säljaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser