Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
ostergaf

landström över vintern

Rekommendera Poster

Har i båten en mobitronic 915-012tb. Jag tänkte låta landströmmen vara ikopplad hela vintern för att hålla batterierna laddade så man inte behöver ta bort dom... Är det smart eller laddar det som fan hela tiden?

Man borde ju kunna ha på strömmen hela tiden utan att dagligen kolla att allt är OK!?!?

Hur gör ni med era batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar bort batterikablarna övrig utrustning mår bättre om det inte ligger på nån kräm någonstans då den inte används. Laddar batterierna fullt och låter de ståkvar i båten det mår de bara bra av. Underhållsladdar sen strax efter årsskiftet och innan sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gångerna jag inte jobbar i båten under vintrarana och därför har laddningen inkopplad hela vintern, laddar jag fullt strax före upptaget. Är batterierna ok och fulladade klarar de en vinter ombord. Klarar de inte det så är de ändå i stort sett skrot.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar inte ur batterierna under vintern.

Har solcell så de är alltid fulla när jag ligger vid bryggan och vid upptagningen.

Kollar spänningen och underhållsladdar ett par gånger under vintern när jag ändå är i båten och jobbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som svarat ovan har rätt när de säger att batterier - givet att de är fullt laddade - kan må bra av att stå kallt i båten under vintern ( egenurladdning minskar vid lägre temperaturer ) och att bryta huvudbrytaren mot alla förbrukare är väl självklart under vintern.

Men att svara på din fråga är mer komplext. Jag har själv haft en liten klen laddare, en Ctek, inkopplad hela vintern. OM då batterierna blir lite urladdade så går den igång automatiskt...

Nu har jag bytt upp mig till en rejäl batteribank ( för att driva en inverter så jag bl.a. kan få vatten kokat med en vattenkokare. Vågar inte ens antyda hur många tusen detta kostat mig... )

Men grejen är att jag då bytt till en ny och  intelligent laddare. Den har hyss för sig och tänker tex köra ett underhållsprogram var 10-e dag för att motionera batterierna. Jättebra? Jo... Om det inte vore så att jag satsat på spiralcellsbatterier som inte behöver denna motion. De är dessutom helt nya... så då finns risker bedömer jag. Kommer alltså att frångå att ha laddare hela vintern utan bara mäta på batterierna varannan månad och då ladda i ett dygn eller så. Om behov finns...

Så svar på din fråga är att det beror lite på vilka batterier du har? Och hur många. För din laddare är väl den som ger nominellt ca 15A ut och är lite lagom intelligent med två laddområden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en vettig (intelligent) laddare är det säkert inget problem att ha den inkopplad hela vintern. Frågan är om man vill det. Jag tycker inte om att lämna båten flera veckor med ström på, varken 12V eller 230V.  På flera ställen är det inte ens tillåtet att ha strömen på när man inte är närvarande.

Jag lämnar batterierna i båten och kopplar in laddningen när jag är där och jobbar.

/ ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa istället en liten solpanel på någon enstaka watt som du kopplar direkt till batterierna. Panelen kan ligga under en transparent presenning. Mer behövs inte för att hålla laddade batterier fulla, vilket de mår bra av att vara. Finns på bl a Kjell och Co, artikelnummer 44008 eller 44006.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inkopplad apparat är en risk. Dels för batterierna om den skulle börja ladda fullt pga fel på laddaren. Då mår inte batterierna så bra efter några dagar.

Dels en brandfara. Kan även vara andra båtar som tar eld då de ofta står tätt på vintern. En plastbåt kan vara nästan omöjlig att släcka.

Därför ska man undvika att ha ström på om man kan. Risken är ju inte stor men är det bara för batterierna så klarar de sig under en vinter annars ska de ändå bytas. Kan vara en bra test. Ladda fullt, ta av polskorna och kolla spänningen på våren och köp nya om spänningen har sjunkit under c:a 12,5V.

Eller om du inte behöver så bra batterier - ladda en gång eller två på vintern och skjut upp inköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålrajt,

får tacka för åsikter. Jag antar att jag bildat en åsikt: laddar alla 3 batterier fulla, tar bort skorna och låter vara. Ska ju ändå gå ner till båten i vinter några gånger för att eventuellt göra ett som annat om inspirationen infinner sig i smällkalla vintern och annars allmänt kolla så då kan man ju slå på strömmen om man vill. Har båten på egen tomt på stranden så på det viset kan man ju göra som man själv  vill och inte behöver oroa sig för vad andra tycker och eventuella regler.yes

Batterierna lär ska vara köpta i fjol i slutet av sommaren så dom borde ju hålla över vintern och vara i gott skick....

Ska mäta i vinter spännignen och i vår så får man då sen se hur det går....
enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vetskenivån också om det inte är slutna celler!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni bör kolla er försäkring då vissa bolag reglerar längden som man får ha strömmen kopplad till båten när den ligger på land. Alandia har kravet på max 48 timmar om man inte är vid båten, punkt G4 i försäkringsvillkoret. Så det är också en variabel att ta med när man planerar vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag nöjt mig med att koppla bort jordkablarna.

Finns det någon vinning med att även ta bort pluskablarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Räcker med antingen eller, ta den sidan som är enklast.



Senast ändrad av Anders_St | 21 oktober 2010 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att ladda under vintern är som jag ser det lite overkill.  och nackdelarna överträffar fördelarna.

det medfför brandrisk.

det kostar pengar

det innebär en (onödig) miljöbelastning.

Som andra säger, lämna batterierna fulladdade i båten och kolla laddningen när det är dac för sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...