Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Gedda

Göra egen y-bom?

Rekommendera Poster

Har just nu bara ett akterfäste (en betongklump på botten med ett rejält lyftband upp till ytan) men är lite sugen på att anförskaffa sig ett par bommar. men dom är ju inte som att gå och köpa mjölk direkt, man får ju ha den stora plånboken med sig. Därför kom tanken om att svetsa ihop ett par egna bommar. 

Blir det billigare? eller är det bara krångligt? har lite kontakter på galvning osv.

en tanke har vart att ta en vägräckesbalk och svetsa på ett Y på det? skulle det gå tror ni? 

post-1122-1394236532,8355_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en lite händig svetskunnig person är det inga problen att svetsa ihop en egen Y bom.

Dock är jag tveksam till ditt materialförslag, vägräcket är vad jag förstår konstruerat för att ge efter i sidled, bromsa in fordon som åker in i räcket mjukt..

Fyrkantsrör är nog det optimala, kolla hos någon bomtillverkare efter vilka mått dom har på den bomlängden som är aktuell för dig.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger ägaren av hamnen/pontonbryggan du ligger vid om du själv lägger ut egentillverkade Y-bommar. Du har ju en båtplats/bryggranne på var sida. Det finns vissa regler när det gäller Y-bommar inom Sotenäs kommuns hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger ju på en privat plats, men jag får givetvis fråga nisse först. men nu är det så att jag har fått balkar och annat stål gratis så det är bara att jag ska galva y:et och det var inte så fasligt dyrt.. 

ang, styvheten så tror jag att det blir rätt stabilt ändå om man bultar ihop det. i värsta fall så får man väl bara lägga en flytkropp mitt på bommen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en privat flytbrygga!

Det hade nog gjort gott Med Y-bommar. Båten låg lite på snedden när jag åkte förbi idag, om man jämförde med Y-bommarna på utsidan (norröver)

Hållö angav SSW 15 -21 m/sek vid tidpunkten, så fast den ligger gott i lä blir det ju ändå en viss påverkan av vinden. Annars såg det bra ut.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp det är Nisse och Bosse som har den ihop. Nisse sa det att vill du ha bom så får du fixa det själv och eftersom dom springer i väg så mycket i pris så va detta en tanke att göra egna. men får höra med nisse så jag inte gör några som jag sedan inte får använda. 

Men det är ju perfekt att ha ett par balkar så kan man bulta i ett par brädor så har man något att gå ut på osv smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...