Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
jj64

Båtsnickeri

Rekommendera Poster

Jag skall i vinter göra lite snickeriarbeten. Det skall vara i Teak material för det är snyggt och formstabilt. Men vad rekomenderas det för träslag i sådana bitar som inte synns som tex regler. Skall jag ha dyrt Teak där med, eller finns det annat billigare träslag? Eller ska jag ta plywodd av lite bättre kvalitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du ha teak i alla detaljer som inte syns, inte ens Linjetter har det. Vi har ett träslag som heter gabon i hyllplan och mellanväggar som är inuti skåp tex.

Jag skulle välja en tätvuxen furustav tex men betsa den mörk innan jag lackade så det ser bättre ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på hur mycket det är.
Är det en ansenlig mängd skulle jag nog också köra tätvuxen fura, men är det bara lite grann så skulle jag lyxa till det och köra teak rakt igenom.

Ett problem i detta är förstås att hitta tätvuxen fura. Massa-veden de säljer på byggvaruhuskedjorna duger inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ kan ju vara att använda lärk. Naturligt skyddad mot röta. Skall du regla borde det gå att använda det kraftigaste trallvirket och klyva fram reglar ur det.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...