Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Nineleven

Ny el 10-år gammal motorbåt.

Rekommendera Poster

Hej!

Vi lyckades veckan innan upptagning sälja vår 26-fots dc till förmån för att skaffa en kabinbåt mellan 29-34 fot. Jag har kollat blocket till leda och kan varenda båt i sverige och europa för den delen.

I dag var vi i Göteborg och tittade på två av de båtar som känns mest intressanta för vår budget på dryga miljonen. Men, vi har en faslig ågren över vilken vi skulle välja. Det är två helt olika båtar!

Den 10 år gamla är en Marino Barracuda fly med dubbla KAD 43 och drev.

Den nya är Greenline 33 med 165 hk motor utan eldrift.

Marinon är ett planande skrov och en för sin storlek väldigt snabb båt, jag är dock orolig att det blir som i vår amerkanska dc ett spann mellan 8-18 knop som båten inte går att köra. Så antingen krypa eller upp i planing. Den känns baktung och jag undrar om den har en plantröskel eller planar snällt utan någon märkbar tröskel.

Greenline är mer en flytande sommarstuga med mycket generösa utrymmen (Vi är bara två) Jag vet inte om jag kommer bli frustrerad av att inte färdas snabbare än 12 knop. Man får en helt ny båt för ett par hundra till.

Har ni erfarenheter av respektive båtmodell? Marino verkar vara stora i finland och jag måste säga att jag gillade detaljkvalitén och utförandet i den båten. Snygga instrumentpaneler och knappsatser inte bara slentrianmässigt utkastat som andra premiummärken.

Alla åsikter och tips mottages tacksamt!

Mvh /Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medan du funderar så köp min Flipper 705 HT så köper jag en ny Greenline 33. ;)

Jag hade gått på Greenlinen även om jag funderar precis som du, när man är van att kunna marscha ca 25 knop på långa tråkiga transportsträckor. Å andra sidan är det många 5knops-sträckor med mycket trafik där det vore så skönt att ha en båt som är gjort för att glida, allra helst om det är en tyst hybrid.

Det kanske vore skönt att ligga i 7 knop och slippa gå upp i plan, ständigt trimma, vara koncentrerad på vågor, andra båtar och försöka hinna slänga ett öga på sin GPS osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...