Flipperskeppare 40 Postad 16 Oktober , 2010 Vi besök på varvet upptäckte jag att en av mina två bockar fått fötter. Måste därför till måndag morgon ordna med komplettering, men vad? Båten är en planande motorbåt som väger ca 5 ton och tidigare har jag haft två bockar av typen Tyresö typ 1, dvs en metallbock med sidostöttor. På varvet har jag tidigare sett båtar som står pallade med en bock med sidostöd i aktern och träpallning utan sidostöd i fören. I så fall skulle jag bara behöva komplettera min ensamma bock med en laddning byggtimmer. Men är detta ok på en så stor båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Oktober , 2010 Borde fungera bra. Själva vikten ska ju ändå lägga mitt på kölen. Sidostöttorna är ju bara till för att hålla balansen. På vår båtklubb finns det många större planande båtar som har tre-bock-system. Stadiga bockar längst ut i varsitt hörn i aktern och en ca 80% föröver. Verkar fungera bra trots brist på pallning mitt under aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Oktober , 2010 Spika ihop ett par trebenta träbockar. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=361147 Senast ändrad av toaen | 17 oktober 2010 | 07:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser