Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
2HOT4U

köra slut på bensinen innan upptagning?

Rekommendera Poster

Behöver men köra slut på soppan i motorn innan vinterförvaringen eller spelar det ingen roll
har ingen snabbkoppling men det kanske går att klämma slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är vilket som, lite bensin kommer alltid att vara kvar i filter mm. men det viktigaste om du har en utombordare (eller inombordare för den deln) är att få ut allt vatten. Framförallt om båten förvaras kallt under vintern.

Man kan med en utombordare efter upptagning låta motorn torrstarta väldigt kort, då töms motorn på det sista vattnet av impellern, sen bör motorn hänga rakt ner. Lossa tändstften och pytsa i några droppar olja och sätt tillbaks. Motorn är konserverad!

PS. Gammal bensin i tanken bör återvinnas och inte användas nästa år. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

traila hem den ca.30mil
kan inte all vatten ha runnit ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända jag gör är att låta utombordaren stå rätt ner.. alltså inte upptiltad. För om den står rätt ner så kommer vattnet rinna ut. Att torrstarta motorn är aldrig bra.. speciellt inte för impellern.
Byt växelhus olja innan vintern och minusgraderna kommer, ifall det har kommit in vatten där. (Om det har kommit in vatten, finns risken för att växelhuset frostsprängs.) 
Sen olja i cylindrarna.. finns även en sprayburk man kan köpa och spraya in oljan.

PS. Jag har använt min bensin från förra året, varje år, UTAN problem.. wink DS.



Senast ändrad av Daniel_B | 17 oktober 2010 | 01:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också de senaste 10 åren alltid förvarat båten kallt med bensinen kvar i tanken.

Aldrig märkt någon försämring men så åker jar inte tävling med båten utan bara normal användning. Givetvis byte man bränslefilter varje år. Tankar man sedan bra bensin så är problemet mindre med skit och vatten i soppan.

Sjömacken, fundera på vart de gör av soppan till nästa sommar?

Viktigt som sades här ovan att ALDRIG starta motorn med impellern utan vatten, då riskerar den att förstöras.

Ska motorn stå kallt så ska man köra igenom med glykolblandning före den stängs av.

Upptäcker man vatten i växelhusoljan ska man inte bara byta, den ska repareras. Orsaken till att vatten kom in måsta man ta reda på och åtgärda.

 

Men allt detta finns det många bra artiklar om eller varför inte köpa en makar bok till din motor så får du reda på hur du ska göra med just din motor. Viktigt eftersom det verkar vara så att du tar hand om den helt själv.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har precis gjort service på den
så både växelhus o motorolja är bytt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sabla gammal hinner bensinen inte bli till nästa sommar. Jag har ett gäng motorcyklar som jag ibland inte kör på några år och det är absolut inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild från igår eftermiddag där båtägaren gjort just detta; kört slut på bensinen innan upptagningen. Vi tog båt och besättning på släp till rampen i Äppelviken där trailer väntade.

post-21399-1394236532,4023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin som långsamt får dunsta lämnar avlagringar efter sig. Sällan ett problem efter en enda vinter, men när det gäller gamla mopedförgasare har det hänt att jag faktiskt fått ta till borrmaskin för att få bort avlagringar inne i kanaler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens bensin är inte lagringsstabil och eftersom du har en motor med insprutning o därmed är mycket känslig för smuts, avlagringar o korrosion i bränslesystemet så bör du köra i nån form av bränsle stabilisering i motor o tank och eventuellt även dränera ångseparatorn, kolla din instruktionsbok. Har du kört på 95 oktan så innehåller den även upp till 5% etanol o etanal binder vatten som kan leda till korrosion, även detta förhindras med bränsle stabilisering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på om man inte skall köpa en 5litersdunk alkylatbensin och köra på så denna ligger i flottörhus eller fuelrail(insprut), denna typ av bensin är betydligt bättre lagringsmässigt.

Har kört mina gräsklippare på alkylatbensin nu i 2 säsonger och har helt sluppit problem att starta på våren, inget vitt pulver i flottörhus och munstycken som man måste blåsa/rensa ut.

Se även http://www.gronkemi.nu/alkylat.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...