2HOT4U 3 Postad 14 Oktober , 2010 fick med trailer/vagn till båten jag köpte märkte att båten vilar på kölrullen fram, mitten och bak vilar den på dom två större hjulen dom går ej att justera gör det nåt ? liknande den på bilden fast med enkla stödhjul på sidorna Senast ändrad av 2HOT4U | 14 oktober 2010 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 15 Oktober , 2010 Inte helt optimalt då du har stor tyngd bak. Går det inte att flytta stöden framåt eller bakåt så att båten hamnar på kölrullarna ? Om inte klura hur du ska modifiera stöden till nästa år och fixa en domkraft lätta på båten i aktern o lägg en kloss mellan vagn och båt som du har där medans den står still på vagnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Oktober , 2010 Hej, Att låta kärran stå på hjulen med båt på hela vintern blir en onödig kraftansträngning på axeltapparna. För min egen del tog jag en domkraft och lyfta upp varje hjul och sedan stoppade jag in träklossar både i fören på trailern och bredvid varje hjul så nu står hela trailern och vilar på dessa och hjulen kan jag montera loss. Detta minskar också stöldrisken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 15 Oktober , 2010 Utgår ifrån att du menar att båten vilar på de hjul som sitter i mitten...där skall båten vila då det är kölrullarna på denna vagn. Som man kan se sitter en vanlig kölrulle längst fram men den mittre och bakre är av dubbelgummihjul typ. Är ofta så på större vagnar också. Stödhjulen på sidorna är ju bara för att stödja åt sidorna, skall inte ha något direkt tryck på sig. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Oktober , 2010 Båten ska ligga på kölrullarna, sidohjulen ser till båten inte tippar åt sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Oktober , 2010 Ni har nog alla missuppfattat hur han menar! Att båten vilar på dom två större hjulen bak och inte kölrullen i mitten gör inget, dessa större hjul sitter så nära kölen på båten att den vilar bra trots stor vikt bak (laminatet är tillräckligt stark runt och lite ut från sidorna av kölen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Oktober , 2010 Eh jaha!? En stillastående vagn innebär ingen belastning på axeltapparna som kan påverka dessa, belastningen är ju statisk ! Tror Du tänker lite fel här. Däremot så kan däcken deformeras men inte heller det är säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Oktober , 2010 Ok, håller med. Att båten vilar på hjulen precis brevid kölrullen gör inte så mycket även om det inte är helt optimalt. Troligen är trailern anpassad efter en båt med djupare köl. Du skulle kanske kunna byta ut hjulen mot en mindre sido-rullar så att båten kommer ner och vilar på kölen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 15 Oktober , 2010 japp båten vilar på dom små hjulen som sitter på varje sidan av kölrullen kan va kanske alt. att byta ut dom mot lite mindre hjul så den kommer längre ner man kanske kan t.o.m plocka bort dom helt efter som sido stödhjulen räcker att hålla mot vagnen kommer att användes under vintern bara det är inget jag kommer att köra runt med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Oktober , 2010 Axlarna belastar lagrena som under en hel vinter ska helt still med kanske i detta fall 1 ton tyngd. Lagrena avmattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Oktober , 2010 Vad är detta för svammel? Lagren avmattas? Vad är det? Har aldrig hört om det fenomenet och då har jag arbetat med lager. Då borde det ju inte hellr t ex gå att ställa av bilen över vintern för till våren är lagren inte körbara och dom flesta bilar väger mer än ett ton idag. Min väger två..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 17 Oktober , 2010 Jag har en märkestrailer är från 2005, varje vinter har den fått stå med vikten från båten. Själva trailern har inte rullat många mil. Axeltapparna är utrustade med fettnipplar och har varit fullmökade med fett. Trots detta sviktar nu axlarna kraftigt och ekipaget behöver nya lager på varje hjul då dessa är helt slut. Min misstanke är att axeln har skapat ett hålrum där fukt kan ha tagit sig in och skapat korrosion på lagret pga vikten. Som jag ser det är att klossa upp trailer plus att ta bort hjulen och axeltappar och förvara inomhus skonsammare för dem och de håller längre än att låta båten stå med hela sin tyngd i ett och samma läge ena halvåret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 17 Oktober , 2010 Typ så här (fast med axeltapparna kvar)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 18 Oktober , 2010 Ytterligare en anledning till att palla upp vagnen och ta bort hjulen samt handsken till draget eller sätta ett bra lås på handsken till draget är att det är mindre attraktivt att försöka sno hela ekipaget att din båtvagn blir då klassad som båtvagga istället för vagn av försökringsbolagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Oktober , 2010 Ulfa, jag har gjort på precis samma sätt Som du säger så blir ekipaget i princip omöjligt att stjäla vilket också är en anledning till att göra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Oktober , 2010 Vilken princip är det? Principen tjuvar stjäl det ekipage som är lättast att stjäla, eller vad? Vi som anlitar ett åkeri för att flytta båten och har sett kraften i en lastbilskran, vi vet att det är går snabbt att lyfta en båt upp på ett lastbilsflak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 18 Oktober , 2010 dom som vill ha båten tar den ändå bara att ta med sig två extra fälgar och skruva bort kulkopplingen tar några minuter extra att sno men det går att låsa fast vagnen med grannens hjälper nog mer Senast ändrad av 2HOT4U | 18 oktober 2010 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Oktober , 2010 Jonas, att ta sig in i ett villaområde med en lastbil och börja lyfta en hel båt med en kran skapar nog lite frågetecken hos grannarna. För att lossa kulkopplingslåset så måste man använda vinkelslip som snabbaste alternativet. Jag kan lova er att inget av ovanstående går obemärkt förbi mina grannar Senast ändrad av Rolle85 | 18 oktober 2010 | 14:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Oktober , 2010 Fortfarande så blir det inte skador i lagret av ren statisk tyngd, det är något annat som är orsaken. Det är väl otäta lager och Du har kört vagnen för djupt i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Oktober , 2010 Jag har stått med 2 ton båt på hjul och axlar i 4 år nu och både däck och lager är i utmärkt skick. Tror detta är en liten skröna. Men så klart är vagnen och däcken 30-40 år så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 Oktober , 2010 Hej, Ja något har hänt, min teori var just att vikten från axeln har skapat ett hålrum in till lagret där fukt/säta letat sig in och skadat lagerbanorna. Det har blivit en dyr erfarenhet så numera kommer jag ta in tapparna om vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser