Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
superk

OLYMPIC YACHTS I SALTSJÖBADEN ÄR OSERIÖSA

Rekommendera Poster

Det är väl självklart att man inte kan få ut mer än marknadsvärdet på försäkringen? Annars skulle ju småbåtshamnarna lysas upp av båtar som står i brand när båtmarknaden är på väg nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som hade velat veta mer om vad som egentligen hänt? Vad kan ha orsakat sådana skador att man vill ha pengarna för en mycket ovanlig båt värd runt miljonen?

Borde inte det naturliga vara att få den reparerad?

Eller är det kanske så att ägaren inte lyckats sälja den till det pris han begärt och därmed skadar den för att få pengarna av försäkringsbolaget? När han inte får det ställer han till ett himla liv här på MG..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

superk:s kompis båt är troligen extremt svårsåld eftersom den inte är CE-märkt (se tidigare trådar med superk). Tur för superk:s kompis att den blev totalförstörd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det tjatas om ce-märkning igen. Är det ärligt talat någon som bryr sig om detta med ce märkning?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget ont att säga om OYAB, däremot så har handelskammaren i borås/göteborg kraftigt undervärderat en bil som jag fick stulen. Och VÄGRADE ändra åsikt hur mycket dokumentation jag  än gav dem om att det inte ens gick att köpa någon till de pengarna någonstans i europa - oavsett miltal! Så handelskammaren är rena skräpet.

Däremot så tycker jag att hela tråden är meningslös eftersom det inte framgår vilket försäkringsbolag det handlar om (även om jag kan gissa att det är Atlantica - för det låter som moderna försäkringar...). Det är ju det som är intressant. Nu hjälper det ju ingen av oss vid val av försäkringsbolag, utan smutskastar ju bara OYAB. 

Sen så tycker jag inte riktigt att man kan jämföra en Princess och en Sea Ray. Inte ens om båda är flybridge-modeller / eller båda dc-modeller men en Princess står nog högre i pris även om den är mindre. Det handlar ju om hur populär modellen är och inte bara längden och årsmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihopa! Jag förstår inte riktigt varför många i den här tråden väljer att lägga energi på den amatörmässiga värderingen från Olympic Yachts!

Inte allt för sällan lägger försäkringsbolagen ett lägre bud som utgångspunkt för att sedan höja budet då försäkringstagaren sätter sig emot och lägger fram bevis och sakliga argument för att objektet är värt mer. Sådan är den otäcka verkligheten, inget man gillar men som man tyvärr får leva med. Ur ett annat perspektiv, tänk efter varför de gör det och fråga er själva hur höga försäkringspremier ni vill betala i framtiden.Hoppas det löser sig!

Må väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Men snälla du, det är väl inte orimligt att man vill ha en seriös och rättvis hantering då försäkringsbolaget ska värdera en skada ? Handlar det bara om att pressa ned premierna skulle vi med ditt resonemang tycka att det är ok att de regelmässigt försöker lura kunderna på rättmätig ersättning vid varje skada ? Varför inte bara betala ut ett rimligt belopp efter en seriös värdering och utredning ?

Jag tror inte heller att alla försäkringsbolag agerar på det här viset. Bättre att få reda på vilka som ägnar sig åt sådana här dumheter så att man kan låta bli att anlita dem. Kan nämna att jag har haft skador på både båt och villa och inte råkat ut för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilket bolag man har försäkrat i. Om du försäkrar i Pantaenius så kommer ni överens om vilket försäkringsvärde båten har vid tecknandet av försäkringen, sen håller det värdet hela tiden så länge du bvetalar för din försäkring. Om det uppstår totalförlust så får du pengarna ni har kommit överens om.

Försäkringsvärdet beror ju bla på hur båten är utrustad och vad det skulle kosta att återanskaffa all utrustning och inte så mycket på vad du skulle få om du sålde din båt i Sverige. Marknadsvärde är ju något subjektivt som beror på vilken marknad man skall sälja. Varför inmporteras det många motorbåtrar från USA, jo för att dom är billiga därborta och då är det ett marknadsvärde som skiljer från svenska värden. Så välj bolag med omsorg från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan i och för sig förstå din reaktion på mitt inlägg men snälla själv, hur du vill att verkligheten borde vara är inte samma sak som vad den är. Sen skrev  jag inte att jag tycker det är ok om du läser mitt inlägg en gång till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Sådan är den otäcka verkligheten, inget man gillar men som man tyvärr får leva med. Ur ett annat perspektiv, tänk efter varför de gör det och fråga er själva hur höga försäkringspremier ni vill betala i framtiden

Ledsen, kan inte tolka det annat än som att du tycker att det är OK med motiveringen att försäkringspremierna ska hållas nere.

Jag tror inte heller att detta faktiskt är den otäcka verkligheten utan att det finns bolag som inte agerar så här.

Det finns en liknande debatt om HR gällande upplevd kontra verklig kvalité, och det är tydligt att kundens förväntningar är det som borde vara viktigast för en leverantör, om det nu gäller en tjänst, en båt, eller vad det månde vara. Min förväntan - kanske är jag ensam om den? - är att ett försäkringsbolag agerar rakryggat och schysst vid en skada. Just nu pågår en reklamkampanj i tv för ett försäkringsbolag, och där skadehanteringen går så snabbt och lätt, tom med en mindre orkester som spelar medan skadan åtgärdas. Uppenbarligen finns det försäkringsbolag som vill att vi kunder har en sådan förväntan på deras skadehantering.

Så jag är ledsen, men jag håller inte alls med dig. Ber dock om ursäkt för formuleringen snälla du, den kanske var onödig. Mågott !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med om att företaget är oseriöst. När jag skulle sälja min båt i Kroatien för några år sedan visade sig att dom inte ens visste om den var momspliktig vid införsel till Sverige. Man kallar sig internationell båtmäklare!!

Bavarian jag hade kallade dom "gammal charterhoj" efter att en presumptiv kund varit och tittat på den.

Påståendet att ingen vet mer om båtar än dom är helt absurt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...