Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
silen

Oljekylare

Rekommendera Poster

Jag har en Monark 525,där jag har problem med den vattenkylda oljekylaren.Inkommande rör från värmeväxlaren till oljekylaren glider ur med påföljd att motorrummet blir vattenfyllt,Röret är ju bara instoppat i oljekylaren,ingen förskruvning etc somhåller det på plats.Funderar nu på att koppla förbi och strunta i oljekylaren. Är det någon som kan ge mig råd,kan det vara skadligt för motorn.Oljorna har ju blivit bättre nu än början på 80talet Tacksam för svar

Silen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska berätta vad du har för motor för att få några vettiga svar ??

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom på det att jag kunde vara så klumpig.Motorn är en Volvo penta AQ145b -85års

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns fel så skall röret ligga monterat bakom fästet till motorkudden med ett skavskydd av gummi runt sig. Om man då ser till att oljekylaren inte har vridit sig så skall röret omöjligt kunna halka ur.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen har röret frusit någon gång och blivit deformerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör under inga omständigheter koppla förbi oljekylaren!

Oljetemperaturen i en marinmotor är bra mycket högre än i en bilmotor varpå oljekylare nästan alltid behövs. Gör som föregående sa, kolla så att oljekylaren verkligen sitter rakt och kontrollera röret så att det sitter rätt. Kolla i ngn handbok för din motor hur den ska vara monterad, rätt monterad så ska den aldrig kunna hoppa ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen har nämt nya gummiploppar där rören sticks in.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljekylaren har vridigt sig(stora kontramuttern innanför oljefiltret).Kan ske om filter överspännts. Ny gummipackning med 4-5 varv gängtape utvändigt.

Eventuellt glödga kylrörets sista böj för att det ska passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...