Speldosan 0 Postad 14 Oktober , 2010 Har i sommar köpt en Vega med en md 6 B från 1976. Ej tidigare renoverad. Den har varit och är fortfarande väldigt svårstartad, det tar lång tid innan den går igång. När den väl gått igång så går den toppenfint. I somras vid 20 graders utetemperatur startade den efter cirka 20 - 30 sekunder, vilket jag tycker är lång tid. Vid utetemperatur på 5 grader tar det flera minuter. Den verkar först gå igång på en cylinder sedan bägge efter ett tag. Trodde först det var bränslefel. Har provtryckt spridare och det är o.k. Ej heller någon luft i systemet vilket var fallet tidigare men nu åtgärdat. Har även bytt matarpump till en ny. Fortfarande lika svårstartad. Har tagit kompprov som visade dålig komp vilket jag misstänkt länge. Har haft toppen nedmonterad och inlämnad för helrenovering. Efter det så kan jag numer köra iväg direkt när motorn startat, innan topprenovering dog den när jag skulle köra iväg. Fick vänta några minuter tills den blev halvvarm. Men den är fortfarande lika svårstartad. Tror att det är dålig komp fortfarande. Det ryker från hålet i oljestickan när man tar bort stickan. Nu igår när jag fått upp båten på land och skulle köra i glykol så hade jag en kupévärmare framför svänghjulet i cirka 3 timmar. När då skulle starta fick jag en smärre chock, den gick igång direkt på bägge cylindrar så fort jag vred om nyckeln. Vad är det för fel....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 14 Oktober , 2010 Det låter som slitna kolvringar. Kompet blir dåligt och temperaturen blir inte hög nog förrän efter ett tag. Att den startade med kupévärmaren i närheten beror på att den sög i sig ganska varm luft vilket kan ha räckt för omedelbar tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2010 Ja det är ett gammalt knep detta med att förvärma luften. En del motorer har dålig tändbarhet redan i sin konstruktion och man har då satt i glödstift som värmer så den startar bra. Det kan man även göra med en gammal diesel som har tappat lite kompression efter 30-40 år. En förvärmare kan sättas på insuget. Jag har testat detta och det fungerar bra. Värmen komer då från batteriet med glödspiral i ett rör som man trär på utanpå rören till insugsljuddämparna/luftrenarna. Finns ett inlägg på MG tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2010 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329755 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser