Sparre 5 Postad 14 Oktober , 2010 Någon fler som har noterat hur billig dollarn har blivit? 6,56 är den nere i nu. Går man in på sidor som www.boats.com blir man ju minst sagt köpsugen då priserna i många fall inte ens är hälften av vad liknande båt kostar i Sverige, men ändå finns ju visst motstånd. Det känns besvärligt och så är det hela den här CE-cirkusen. Läste i någon tidning att tullen börjat stoppa båtar som inte är CE-märkta och hindrar köparna från att göra CE-certifiering, eftersom båten då inte får lämna tullområdet. Ett slags moment 22. Man har ju ingen lust att dra på sig en massa trassel och kostnader. Bäst vore väl att få till stånd CE-märkningen innan båten lämnar USA. Om man köper fabriksny båt i USA, borde det då inte gå att få den CE-märkt direkt från fabrik? Hur gör de svenska generalagenterna som tar hem båtar från USA? Någon som importerat båt nyligen och har erfarenheter att dela med sig av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 Oktober , 2010 I Gbg hamn har det inte stoppats några båtar iaf. Ce-märkning finns ju flera företag som kan ordna. Rekommenderar boats.de för frakt, Ce m.m. Är du ändå osäker så kolla i England i stället. Pundet är lägre än någonsin. 10.56!!! http://www.local.thesun.co.uk/ www.rightboat.se www.yachtworld.com m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettring 0 Postad 14 Oktober , 2010 Jag importerade en båt i vintras - det var hur enkelt som helst. 1. Kollade runt på alla websidor och bestämde mig. 2. Kontaktade förmedlaren och prutade. 3. Skickade dit en Surveyor - han kontrollerade båten efter konstens alla regler. 4. Kontaktade en firma som kan detta med import. 5. 8 veckor senare var min båt hemma och precis i det skick jag förväntade mig. Till saken hör att jag hade bestämt mig för en annan båt tidigare men fick en inspektionrapport som var mindre rolig. Där förlorade jag 350$ på surveyorn. Men det var läropengar. Allt det ovan nämnda kan man läsa sig till på olika forum. Det som förvånar mig mest var att det avlöpte så friktionsfritt. Visst - en massa mejl blir det men det får man ta. Det viktigaste som jag lärde mig, tror jag, var att kunna dissa den första båten och gå vidare och hitta en båt i det skick som jag ville ha. Gör klart för förmedlaren att det ska vara en MVG båt och inget annat. Det lustiga är att jag har aldrig träffat någon av dom människor som var inblandade i detta. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 14 Oktober , 2010 Skönt att höra när det går bra. Och inte bara när det skiter sig. Vad blev det för båt? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettring 0 Postad 16 Oktober , 2010 Monterey 248 LSC, mindre daycruiser som har fungerat u/a. En badbåt m övernattningsmöjligheter. Monterade trimplan och plotter sen var det bare å åk. Vinterns pul blir förmodligen att bygga om till slutet kylsystem - om det är värt det eller ej vet jag inte, men nåt måste man fixa med. Och importera ett sådan system från USA är förtillfället hyfsat billigt. Han som skötte importen av båten heter Björn ( Yacht Broker Sweden). En sak som man borde tänka på är att få med en bra båtvagn. Jag hade en hemma så det la jag aldrig ner något krut på men det har jag ångrat - vagnen var för vek. Och tillsist; det var roligt, lite nervöst och lärorikt - sämre vintrar har jag haft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser