Gå till innehåll
måndag 14 oktober 2024
Misil163

Demontera roder Misil2, hur?

Rekommendera Poster

Har ett mindre glapp i nedre roderlagret på min Misil2.

Det är inte kritiskt, men jag skulle ändå vilja byta delarna vid nästa torrsättning, att ta fram hamnens mobila lyft 2ggr blir onödiga pengar i sjön.

Jag har en insex i rodret, men vad skall lossas mer?

Att det skall bort neråt antar jag är standard, men resten? Det övre fästet sitter inspacklat i rodret, men det nedre förstår jag inte riktigt hur det sitter ihop.

Gärna bilder på normala konstruktioner.

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI har samma problem på vår misil. Dunkar lite lätt i rodret när man girar lite lätt fram och tillbaka på länsen. Ska tag i det problemet så fort båten kommer upp om några veckor. På något sätt måste det gå att plocka isär.

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Misil I:a lossade man klumpen som rorkulten sitter i hjärtstocken med, lossade bandet som höll fast nedre lagret i skäddan. Sedan drog man roderblad och hjärtstock nedåt.

Liknande på 2:an?

post-832-1394236530,3994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter!

Tack för bilden, antagligen ser det likadant ut på Misil2. På min är det jämnt och fint både rodret och skäddan, så jag vete inte ens vad jag skall börja leta efter.

Här en bild på hur det brukar se ut, ( lånad bild )

skruv

 

Jag får ta med din bild till båten och börja skrapa helt enkelt!

 

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mina gångjärn var inte det mesta infällda så de var lätta att komma åt.
Börja med att ta bort färgen är nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nog skulle det underlätta att veta vad man letar efter? och var?
Att börja skrapa har jag redan listat ut själv  ;-)

Blir att ta med färgskrapan och börja..

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått ett snabbt svar från Jonas A. på HR.

Enligt honom går det att demontera rodret utan att behöva dra det neråt.

Efter att ha lossat fästet nedtill, kan man hacka bort en fyllning i ovankant, som frilägger en mutter som rodret är fastdraget med. Roderaxeln har alltså tydligen en axeltapp med kona och kil, som man lossar från rodret och sedan drar uppåt.

Sedan kan man dra roderbladet bakåt, man skall tydligen slippa gräva.

Ett glapp på 1-2 mm tyckte Jonas inte var mycket att börja riva i.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp så var det.

Jag gjorde detta för några år sedan,  vet att jag högg bort en del av plasten runt fästet i skäddan

men har tyvärr glömt vissa detajler men nu fick jag också svar ... tackar.

Svarvade förresten en delrinhylsa  med fläns som fyllde glappet detta blev kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Väcker liv i den här tolv år gamla tråden och hoppas att någon av er får en notis och kan svara på denna fråga!
Jag har ett liknande glapp i mitt roder på Misil 2 och vill demontera för att åtgärda. Har lyckats lokalisera felet till att bulten som går in i själva rodret är sned och vind och att gängorna in i roderbladet sedan länge är uttjänta. Dessutom sitter lilla tappen in i skäddan lite dåligt och behöver fästas bättre. Men för att åtgärda behöver jag alltså få loss rodret och jag lyckas inte helt förstå beskrivningen ovan. 
Jag har fått bort bulten som går in i roderbladet och fått av den kloss som denna bult går igenom och som har en tapp ner i fästet som sitter i skäddan. Men hur kommer jag vidare? Förstår jag texten ovan rätt att jag kan få loss staven som löper genom hjärtstocken (?) från själva roderbladet? Och var är i så fall den mutter som ska lossas belägen? Se bilderna med inringade ställen, är det någon av dessa punkter där mutter finns? Och är det någon som vet hur fästet som sitter i roderskäddan sitter fast? Mitt går att vrida fram och tillbaka som en skruv lite gran men rör sig inte i djupled (akteröver/föröver).  

Många frågor få svar, hade varit toppen med lite klarhet i frågan!

273897434_636188620940464_6314560028866730392_n.jpg

274007392_252196863766966_6984652775936406765_n.jpg

274128911_3147642422172272_9070614936474452689_n.jpg

273890964_4894618287258242_4272269431509297634_n.jpg

274023134_4894618497258221_5620956700205281056_n.jpg

274305404_4894618717258199_5692783124470053106_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har tiden kommit för mig att försöka väcka liv i denna tråd. Mitt roder har delaminerat runt baksidan på rodret och måste få lite kärlek. Jag har identifierat nedre bulten. Nu verkar det det inte vara metriska insexnycklar och tum-varianten kommer ikväll, så det är inte loss ens nere ännu. I alla fall, jag förstår inte riktigt instruktionerna ovan. "Efter att ha lossat fästet nedtill, kan man hacka bort en fyllning i ovankant" - vilken överkant? Löste @HugoG detta? Tack på förhand. 

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Deken:

Nu har tiden kommit för mig att försöka väcka liv i denna tråd. Mitt roder har delaminerat runt baksidan på rodret och måste få lite kärlek. Jag har identifierat nedre bulten. Nu verkar det det inte vara metriska insexnycklar och tum-varianten kommer ikväll, så det är inte loss ens nere ännu. I alla fall, jag förstår inte riktigt instruktionerna ovan. "Efter att ha lossat fästet nedtill, kan man hacka bort en fyllning i ovankant" - vilken överkant? Löste @HugoG detta? Tack på förhand. 

 

Daniel

 

2010-10-15 vid 10:55 skrev Misil163:

Har nu fått ett snabbt svar från Jonas A. på HR.

Enligt honom går det att demontera rodret utan att behöva dra det neråt.

Efter att ha lossat fästet nedtill, kan man hacka bort en fyllning i ovankant, som frilägger en mutter som rodret är fastdraget med. Roderaxeln har alltså tydligen en axeltapp med kona och kil, som man lossar från rodret och sedan drar uppåt.

Sedan kan man dra roderbladet bakåt, man skall tydligen slippa gräva.

Ett glapp på 1-2 mm tyckte Jonas inte var mycket att börja riva i.

/Peter

Ofta minskar man turbulensen runt infästningar genom att fylla ut runt fästen o skruvar med glasfiberspackel.

 

Om jag tolkar Misil163 o HR-representanten korrekt så finns det en sådan utfyllnad vid ovankanten av rodret. Skrapa rent längst upp på rodret där hjärtstocken ansluter o se om du hittar någon spackling (du har ju en del övrig plastning framför dig så lite mer jobb även i framkant betyder inte så mycket om tipset är fel...). Det är ju inte säkert att konstruktionen såg likadan ut under alla tillverkningsår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...