memike 0 Postad 13 Oktober , 2010 Hej. Ska ikväll byta växelhusolja. Det går i 0,61L i min motor (Suzuki DF50) alltså två st tuber. Har inte gjort detta själv innan men är helt med på att jag tömmer ut den gammla ur dräneringen sen öppnar nivålocket längre upp s. sen trycker in oljan nedifrån tills den kommer upp till det övre. Frågan är hur jag ska göra när den ena tuben är slut och ska i med nästa ??? Och om det är smidigt att pressa i med tuber eller om jag ska köpa någon form av flaska med pump??? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 13 Oktober , 2010 Hej! Skulle faktiskt rekommendera att du tar och köper en pump med tillhörande flaska. Det brukar bli lite slabbigt med olja när man ska byta tub mitt i påfyllningen. Köpte denna pump till polarens Tohatsu och den fungerade bra (med Yamaha adapter): http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Bytarpump-for-vaxelhusolja/ Den passar till Biltemas 0,5 L flaska. Om den passar till Suzuki vet jag inte men har man ett Biltemavaruhus i närheten så kan det vara värt att testa i och med att den är så billig. I och för sig tar denna flaska bara en halvliter men det går att slå i mer under påfyllning eftersom den håller trycket uppe. De flesta märken däribland Mercury som jag har själv har ju egna märkespumpar till enlitersflaskor men de kostar därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 13 Oktober , 2010 Sätt (Tummen) för det övre hålet när du byter Tub Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 13 Oktober , 2010 Har använt biltemas pump under ett par år och tycker den är klart prisvärd och att den passar både utombordarna och mitt AQ280 drev gör ju inte saken sämre. Annars får du som man påpekat hålla för övre hålet samtidigt som får försöka byta tub utan att oljan hamnar på golvet. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser