Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
perellert

Olja i cylindrarna inför vintern?

Rekommendera Poster

Hej, en liten undran...har precis bytt olja/filter och kört igenom en 50/50 blandning glykol/vatten i sjövattensystemet (sötvattensystemet har ju redan glykol) på min Yanmar diesel trecylindrig med beteckningen 3J4HE och låter impellern sitta kvar, men skall jag köra igenom en fetare blandning diesel genom spridarna (10% oljeinblandning) och/eller ta ur spridarna och fylla cylindrarna med några cl olja?

Novisen vid spisen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 Jag konserverar min motorskylning på samma sätt som du.

Vad gäller cylindrarna så har min far alltid hävdat att man ska spruta in olja i luftintaget för att lägga en oljefilm på dem.

Så jag har alltid tagit bort luftfiltret och sprutat in några droppar med motorn igång, motorn ökar varvtal och det blir en rejäl rökpuff bakom. Sedan stänger jag av så snart som möjligt.

Vet inte om det är bra eller dåligt...

Men det är lite halvläskigt vid svänghjulet så jag låter min far även sköta själva utförandet :)

Min motor är en VP MD5 ska kanske tilläggas...

/D 



Senast ändrad av Elpadino | 13 oktober 2010 | 14:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inget bra sätt att få in olja i cylindrarna!

Det enda som händer är att du får en massa sot och halvförbränd olja i loppen, knappast bra!

MÖJLIGEN skulle man kunna spruta in olja, men stryp då luften, så att oljan kommer in i loppen UTAN att förbrännas.

Hur svårt kan det vara att spruta in olja och dra runt motorn med stoppen dragen????

Läs på! Jag kan inte redogöra för bästa sättet att göra detta på, men det sätt du beskrev är nog ett av de sämsta! (tyvärr)

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett klassikst sätt att konservera motorer. Läs på drevias sida, okq8:s osv...

Även om du sprutar in oljan i en icks gående motor så kommer ju ända samma reaktion att ske vid uppstarten såvida du inte plockar isär och rådgör.

Den mängd som avses är på sin höjd 5-10 droppar, så att jag tror inte att sotbildningen är något större att oroa sig för.

Under en period så jobbade jag på en kanalbåt med två stycken stora deutz motorer, då sprutade vi in smörjolja vid varje uppstart av motorerna.

Varför det är vanskligt på en diesel är att motorn tänder på oljan och går upp i varv, man får därför vara snabb att släcka motorn så snart första puffen kommer så att oljan lägger sig på cylindern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vadå första puffen, då har du ju inte olja längre, utan sot, vatten och halvbrända kolväten...inne i cylinderloppen.

Genom att bara spruta in olja rakt in i insuget får du antändning direkt när oljan sugs in, vilket kan skada motorn, eftersom kolven just då är på väg UPP i cylindern, att då få en förbränning är direkt skadligt för både kolv, stake och lager.

Du gör ju som du vill, jag skulle aldrig göra så.

/Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så noga. Men jag tycker det låter konstigt att göra så.  Du skall ju bara låta motorn stå stilla ett par månader, inte flera år. Då kanske man kunna ha gjort som du beskriver. Diesel är dessutom rätt så fet i sig självt. När jag körde MC så kunde man innan vintern lossa tändstiften och droppa ner lite olja och dra runt. Men på en diesel, njae...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall följa bruksanvisningen till MD17 från 1977

Efter upptagning

1. ta loss spridarna

2. droppa olja i hålen

3. dra runt motorn för hand

4. lämna spridarna till provtryckning

5. sätt tillbaka utan att dra fast dem

Innan sjösättning

1. ta ur spridarna

2. kör runt motorn med starten (kan skvätta olja)

3. sätt i spridarna och dra muttrarna

Det finns nog inte många motorer som upplevt detta men deras kolvringar och cylinderlopp  skulle säkert ha gillat det, vilket nog även gäller firmor med provtryckningsutrustning för spridare.

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...