magdan 0 Postad 13 Oktober , 2010 Hej! Jag har en Volvo Penta 2001 med ett 120S drev och igår när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den. - Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt? - Kan jag stukat till reglagen fram/back? - Går det att starta motorn med växel i normalt? Tacksam för alla idéer! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Oktober , 2010 Hmmm tror du att du får 3 ggr så många svar om du postar samma fråga 3 ggr? Det låter hursomhelst jkl mysko om du inte gjort annat än stuckit ner o tagit upp oljebytarslangen. Det måste gå att få ner slangen för sugen i hålet för stickan. Att ens tänka på det vid påfyllningen är dödfött eftersom du vill suga olja från tråget. Genom påfyllningen kommer du ju bara till ventilerna och därifrån är det ju bara ett virrvarr m kanaler ner till pumpen osv så det är bara att glömma. Betr att starta med växeln i.. Tja med MD6/100S är det iallafall inga problem. Det kan ju gå lite trögare, men så länge du inte har någon typ av elektriskt stopp kopplat mellan motor och drev lär det ju inte vara några konstigheter att åtminstone få runt motorn äv om växeln är i. Nu vet jag inte hur 2001:an är konstruerad, men antar att du har någon typ av dekompressionsanordning? Prova att köra runt starten med den i öppet läge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 13 Oktober , 2010 Hej Magdan Det jag undrar över är om du bytt olja i motorn förut eller om det är första gången. Det står i insruktionsboken att man ska suga upp oljan genom oljesticksröret. men om det är som på 40-motorerna så sätter man en slang utanpå röret och drar åt med slangklammer och suger upp oljan på det viset med en lämplig pump. Man sticker alltså inte ner ett rör i stället för oljestickan. Jag har själv försökt detta att sticka ner ett rör i stället för oljestickan, det fungerar inte på min motor Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 13 Oktober , 2010 Hmm Har du stuckit ner en slang genom ventilhuskåpan för att tappa ur oljan ? Jag rekommenderar att någon med en aning mer motorkunskap tar en titt på din motor innan du dristar dig till att försöka att få den att gå runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 13 Oktober , 2010 Verkar långsökt att du kan ha skadat något via oljepåfyllningshålet. Det sitter rätt långt ner och det borde bara vara robusta saker som vevaxel (och kamaxel?) som ligger därunder. Fick du ut hela slangen borde det inte vara problemet. Du får skaffa en tunnare slang/plaströr för oljestickshålet. Du ska kunna få ner denna hela vägen till sumpen utan problem. Oljestickan går ju ner så med rätt dimension är det inget problem. Skaffar du ett tunt och stabilt plaströr så funkar det. Skulle gissa på 5mm i diameter och 50 cm långt. Eventuellt kan detta stickas in i din slang i andra änden och då blir skarvningen enkel. Det ska vara relativt stabilt rör, alltså inte en slang som bara viker sig. Jag kör med en vakuumpump typ http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4490 och där fungerar minsta röret. Varför funderar du på om fram/back-reglaget stukats till? Det sitter ju på drevet. Jag skulle nog börja med att kolla batteriet och se om det ger tillräcklig spänning. Men har du grejat med drevet så kanske kombinationen dåligt batteri växel i är tillräckligt för att hindra motorn från att gå runt. Ett tips är att mäta spänningen när du försöker starta och leta efter dom mer uppenbara problemen först. Enligt tidigare förslag kanske du kan köra med dekompressionshandtaget i öppet läge. På äldre modeller sitter det på änden av ventilkåpan (ovanför/innanför bränslefiltret). På nyare modeller (B-utförande) är detta borttaget. Det enda detta visar är att motorn kan dras runt, men det är ju iofs alltid något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser