Hedstrom 0 Postad 12 Oktober , 2010 Funderar på vad jag kan köpa att täcka båten med under vintern?? Den kommer att stå på kärran och i en lada men skulle ända vilja ha nåt som täcker den fram till våren. Det är en yamarin 46, gärna hyffsat billigt alternativ. Senast ändrad av Hedstrom | 13 oktober 2010 | 00:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 13 Oktober , 2010 Efter att du tömt båten och servat/konserverat räcker det med en enkel pressening, luftigt lagd rakt över. Knyt fast den löst mot golvet (i trailern) då det faktiskt kan blåsa en del i lador. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 13 Oktober , 2010 okej det får nog bli så. har endast haft båten i ett år nu, men förra året då ställde jag bara in den och servade den när jag tog ut den till våren, fel eller rätt?? det värsta är att det kostar rätt mycket att lämna in den hela tiden då jag endast åkt ca 10timmar med den under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 13 Oktober , 2010 Du skall ALLTID serva/konservera motorn på hösten!! Det är speciellt viktigt att byta växelhusoljan då den kan frysa och spränga hela växelhuset (dyrt) om det kommit in vatten där. Är motorn nyare skall den ha auktoriserd service varje år för att garantin skall gälla, bra med stämplar i serviceboken då det påverkar andrahandsvärdet. Tvätta även av den noggrant så är allt så mycket enklare på våren då du bara behöver göra en snabbtvätt och vaxning innan du sjösätter. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2010 Håller med Passo ovan o har du kört i salt eller bräckt vatten är det superviktigt att du även kör den med färskvatten i tunna eller med spolmuff. Hur du vinterkonserverar motorn står i din manual o är inget svårt. Yamaha kräver inte auktoriserad service för att normala garantin ska gälla, det de kräver är att serviceinstruktionerna följs .Du kan alltså låta vilken marinverkstad som helst göra servicen eller göra den själv om du anser att du har kompetensen. Har du däremot nån förlängd garanti al'a Yamaha-Centers 5-åriga är det annat som gäller. Tyvärr verkar det enligt andra trådar här vara upp till återförsäljarens godtycke hur den ska gälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser