Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
millenium

skumt fel med voltmätaren i båten..

Rekommendera Poster

Jag har en sea ray 230, när jag sätter på tändningen så visar den rätt volttal runt 12-13v, när jag sedan startar den så går mätaren upp till 18,5v men jag har då mätt på generatorn och den lämnar inte mer än 13,4v.

nån som har ideer vad som kan va galet? Mätaren kan ju va trasig men varför skulle den bete sig så här då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter för mig som att din voltmeter är knäpp. Sorry.

Hurpass krångligt är det att mäta direkt på voltmeterns polskruvar? Behöver du riva hela halva båten eller kommer du åt bakom eller kan skruva ur och dra fram instrumentet? Visar din vanliga voltmeter rätt spänning när voltmetern visar för mycket är ju saken klar.

Det finns ju en teoretisk liten chans att du har nåt skumt elfel så voltmetern visar rätt. Men i så fall måste du göra  nåt åt det! Polspänning på 18.5 V över ett blybatteri lär ta knäcken på det fortare än kvickt. Kommer du åt att batteripolerna enkelt också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag mäter mitt batteri innan start står det på runt 12 volt.. Men när jag sen startar motorn och under gång så kan voltmätaren gå upp till 16,7 volt ibland.

Antar att det är under laddning och det varierar från gång till gång. Har dock aldrig skadat batteriet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är ute på djupt vatten, men testa att ställa mätinstrumentet på AC och se så att du inte får ut ac från generatorn! (vet inte om det är tekniskt möjligt då jag inte har koll på hur en modern generator är uppbygd, men jag har för mig att det  (i alla fall på äldre generatorer) sitter en diodbrygga dör att likrikta späningen.

Får ofta detta fel i gamla transformatorer med likriktare som ger upp.

Din multimeter mäter bara likspänning och ger tusan i växelspänningen medans båtens inte så nogräknade instrument tar med även växelspänningen.

En teori bara! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte mycket om det elektriska men reagerar på att Du skriver visar normalt 12-13 volt men ökar när Du kör. För mig är det normalt. 12-13 volt är batterispänningen men då jag kör och den laddar går mätaren upp betydligt högre.

Ägaren till en tidigare båt lurade mig då han pekade på voltmätaren och sa att Du ser att den laddar - den ger 13 volt. Jag körde nästan en hel sommar innan jag insåg att jag enbart körde på batterierna - som laddades upp vid bryggan varje natt. Märkte absolut ingenting, båten gick bra - precis som min gamla Opel för 30 år sedan. Körde den från Göteborg till Stenungsund på batteriet.

Om batterierna blir välladdade hade jag struntat i vilket exakt volttal mätaren visar.

 

Carl_Axel

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry

ser nu att Du vet att det endast är batterispänningen som visas då du slår på tändningen. Bortse från mitt inlägg förutom det sista. Kör och var glad så länge batterierna laddas.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man mäta växelspänningen ovanpå likspänningen måste man ha en kondensator i serie med mätsladden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borde  rimligen visa något värde vid AC mätning. vilket den inte ska om det är en skapligt ren likspänning. (även om mätvärdet endast visar på fel i systemet.)
Annalåga mätinstrument brukar visa 50% mer när likriktaren går vilket stämmer ganska bra i detta fall.

13.4 är nog ganska normal laddning vid tomgång!



Senast ändrad av Jimsan | 13 oktober 2010 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...