Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Riro

Gasoldrivet kylskåp

Rekommendera Poster

Sitter ett gasoldrivet kylskåp i  båten jag köpt. Är det någon som har erfarenhet av det? Tycker att det känns säkrare om man kan stänga ventilen på gasoltuben när man går och lägger sig. Det går att köra på 12V också men drar då 7 amp, så det är inte att tänka på annat än under motorgång. Har en ny isotherm kompressor och förångare, funderar på att montera den i det befintliga skåpet och strunta i gasen.  Skulle igentligen i så fall vilja byta skåpet mot ett större, någon som har ett kylskåp som inte fungerar jag kan köpa billigt?smiley

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gaslovarnare kostar inte så mycket annars och den piper för minsta läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett kylskåp som du får köpa billigt. Det kanske fungerar förmodligen men har inte testat men ska du ändå bygga om kanske det kvittar.

Hör av dig om du är intresserad.

mvh

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har ett båt-gasolkylskåp med beteckning RB180, och det är korrekt installerat behöver du inte vara orolig. I så fall skall dess skorsten vara ansluten med dubbla metallslangar till kylskåpet. Den ena slangen är för förbränningsluft, den andra för avgaserna.  

Lågan övervakas dels av en tändsäkring som på en gasolspis, och dels av en automatstartande tändgnista som via en jonisationsavkänning ser om lågan brinner och som börjar gnisttända så fort lågan ev. slocknat. Lyckas inte detta och brännkammaren svalnar stängs gasoltillförseln. 

Men även om de två mekanismeran felar kommer utströmmande gasol att komma ut ur skorstenen och inte ansamlas inne i båten.

Lågan i kylskåpets brännkammare är ungefär så stor som i en cigarettändare.

Om du jämför detta kylskåp med t.ex. en gasoleldad ugn där lågan är jättelik, och där ev. utströmmande gas kommer rätt in i båten, så ar gasolkylskåpet mycket säkert.  (alla som aldrig glömt gasolugnen påslagen räcker upp handen). En gasolugn är rena skämtet vad gäller säkerhet om man jämför.

Kontakta mig om du behöver dokumentation på RB180.

www.batteknik.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar ett gasolkylskop vid krängning?

Vet att gamla husvagnskylar var väldigt petiga med lutningen .

Kanske är en helt annan konstruktion då husvagnar sällan körs med 20%lutning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om det kanske är värt att testa trots allt. Det är ett RB180 B och jag vore tacksam för mer information om det.smiley

Det går ju att köra på 12V, men då drar det 85W så det går ju inte ens jämt upp om man kör motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan du få information, men då får du kontakta mig. Annars vet jag inte vart jag skall skicka filen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...