Error 0 Postad 27 September , 2004 hej. jag hade tänkt att måla om båten till våren. just nu är den i en ful orange kulör och jag tänkte göra den mörkblå med en röd tunn linje strax under relingen (s.k snobbrand) och nu undrar jag om de e någon som kan räkomendera en färg? om någon kan säga mig hur man lättast gör en sådan snobbrand en lång dickal eller målar man den och isf finns de nå bra knep när man ska maska? tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 September , 2004 Enklast vore nog att lacka båten i en färg med typ 2 komponenet båtfärg, funkar kalas. Sedan köper du stripes i önskad färg o storlek o klistrar dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 28 September , 2004 Om du skall använda 2-kompfärg måste du vara HELT säker på att det är målat med det tidigare. Om det är målat med enkomp nu kommer den nya färgen att göra så att allt krackelerar och reser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 September , 2004 Bra Peter, jag tog för givet att båten var i original färg, alltså 2 komp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Error 0 Postad 28 September , 2004 de e orginalfärg över hela båten utem 2 partier på sidorna dom vet h´jag ej va de e in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 September , 2004 E det en gammal lagning!? så slipa ner till plasten o legg på ny 2 komp. lack över hela skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 29 September , 2004 Hej Error Har själv lackat om en 31 fotare för några år sedan och jag gjorde så här: Det bästa resultatet får du om du slipar ner skrovet med oscillerande maskin sedan spacklar ojämnheter, slipar och sedan sprutspacklar skrovet med efterföljande vattenslip av detsamma. Sedan används en 2 komponents färg som helst sprutas på. Jag gjorde hela förarbetet själv med slipning och spackling, sedan engagerade jag en båt/billackerare som sprutade färgen åt mig med efterföljande klarlack. Jag lackade även vattenlinjen och dekorlinjer samtidigt med efterföljande klarlack. MVH Lars-göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst karl Alfred Postad 1 Oktober , 2004 http://www.yachtcare.se/Lackprojekt.htm Kolla in denna sidan. Här kan du läsa hur man kan göra. Karl Alfred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 1 Oktober , 2004 Tjena! Jag renoverade en båt i vinter, köpte färg av yachtcare-killarna. Grymt justa att ha att göra med att färgen blir kanon, för att vara första gången jag lackat fick jag till en grym lyster (går kanske inte att jämföra med yachtcare bilderna). Färgen jag köpte hette International interspray 900 (de använder mest Awlgrip som nog är ännu bättre, men dock dyrare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tony Postad 2 Oktober , 2004 Hej Daniel! Tony här. Kul att ditt projekt blev bra (fina bilder du skickade) och att du till slut fick rätt färg, det är lite svårt att lacka med klarlack den täcker så dåligt. Man :-Tack för de vänliga orden, vi gör allt i vår makt för att hjälpa er gör det självare Har ni andra några frågor så tveka inte att höra av er så sk jag försöka att hjälpa till. Mvh Tony www.yachtcare.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser