loke67 1 Postad 11 Oktober , 2010 Dax att plocka upp båten och vinterförvara för första gången. I samband med konserveringen av motorn så tänkte jag byta olja och filter men saknar instruktionsbok. Vad rekomenderas för olja till denna motor? Mineral, syntet? Funkar det bra med vanlig 10-40 olja ja vad rekomenderas. Passar vanligt oljefilter till B23 motorn eller är det annat till en marinmotor? //Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 11 Oktober , 2010 Jag kör min på mineral olja. Det är samma filter som på bil motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 Oktober , 2010 Gå in på Volvo Pentas hemsida och ladda ner en manual, där står detta. Rekommenderar att du också köper GDS-handboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Oktober , 2010 Goggla på följande så hittar du en del bra att ha. Bara Engelska dock: B23 site:http://www.scribd.com/doc På 80-talet då B23 tillverkades specades API SF. Idag är oljorna bättre och vanligen specade API SL. En sådan funkar utmärkt . I en 10W-40 olja anger 10W viskositeten vid låga temperaturer. Denna lågtempviskositet är tämligen ointressant i en båtmotor som inte används på vintern. Den största fördelen med syntetisk motorolja är att dessa generellt har bättre kallstarts egenskaper än mineraloljor. Slutsatsen blir densamma. Dessa lågtempegenskaper är tämligen ointressanta i en båtmotor som inte används på vintern. Köp en API 10W-40 API SL mineralolja t.ex. på Biltema så har du en bättre olja än Volvo specade då motorn var ny. Vill du ha en syntet så har de det också för några kronor mer. Delsyntet kan du köpa färdig eller blanda själv om du vill, men i mitt tycke är detta en fullständigt meningslös oljetyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loke67 1 Postad 13 Oktober , 2010 Tack för all hjälp!! //Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser