wohlfie 0 Postad 11 Oktober , 2010 Dags o förbereda båten för vintern. Så tänkte kosta på motorn lite iår. Inte vart servad på 4år så tänkte kan vara dags. Tänkte byta impeller och vet knappt var dessa sitter men misstänker hör jag visar på bilden... Grejen är nu att jag får inte bort växelhuset. X på bilden är det jag vill få bort. Och ringen är de skruvar jag har plocka bort 4st. Sen är det en pil, o där satt de en mutter. Misstänker att det är någon form av stång som går från motorn och ner till detta. Något jag måste göra innan eller ska de gå att få bort detta genom att bara lossa på skruvarna eller är det något mer? Prova lite lätt med gummi hammare, men frågar här först något som vet om det är mer innan man brukar våld. Motorn är en jonsson -96 30hk Finns grejer på biltema eller är det bara dumt o köpa där? Senast ändrad av wohlfie | 11 oktober 2010 | 18:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 12 Oktober , 2010 Någon? vore till stor hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 12 Oktober , 2010 Vet ej om denna artikel kan vara till någon glädje:http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo Tyvärr blir det problem med bultar/skruvar på en båtmotor, de rostar fast om man inte lossar och smörjer upp dem var 5:e år eller liknande. Troligen det du råkade ut för. Risken är stor att skallarna går av när man försöker lossa bulten och då måste man borra för en ny, låter inte så enkelt. Hoppas någon annan här har något bättre svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 12 Oktober , 2010 Du måste lossa stången som reglerar fram/back ner till växelhuset innan du kan få isär rigg och växelhus. Leta sprängskisser på nätet. /Claes Senast ändrad av Rascal | 12 oktober 2010 | 13:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 12 Oktober , 2010 Skruvarna lossa lätt inge rost eller något. Vart lite förvånad själv... Har lossa på stången.. men ändå så får jag inte isär. blivit en liten springa typ 3mm.. men svårt o tro att man ska brukar våld på detta. Eller sitter det med några spår eller styr pinnar på något sätt. Ska leta spräng skiss. inte kommit så långt än. O en till fråga.. är det något moment kraft som ska dras med sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 12 Oktober , 2010 Det kan sitta små styrningar i fram och bakkant. typ små stålrör dessa brukar kunna fastna rätt bra men om man vet var man ska bända så brukar det funka att bända isär om man bara tar det lite stilla och tänker lite. Rostlösare kan hjälpa oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 17 Oktober , 2010 Jag får inte isär de hela måste lossa på fel. Misstänker att det är växelstången som jävlas. Ska man lossa hela fästet o dra ut något. för något annat kan jag inte se.. eller är det så dumt att detta sitter under motorn??? Jonsson 30hk -96 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 18 Oktober , 2010 Hade liknande problem med en Johnson 70hkr -88, då satt det en bult dold under trimfeneplattan :-) Sprängskiss för växelhuset på en Johnson 30hkr -96 modell BJ30BAEDE (denna och övriga sprängskisser kan du kolla in på http://epc.brp.com). Hoppas att det kan vara till någon liten hjälp. Senast ändrad av silviasurfarn | 18 oktober 2010 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 18 Oktober , 2010 Lossa på 4 skruvar samt en mutter. får ner växelhuset 3mm. sen tar det stopp känns som växel pinne eller något är kvar.. men kan inte hitta vart man släpper på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 18 Oktober , 2010 På min motor fick man lossa på en sprint på den arm som växelvajern anslöts till. Armen trycktes sedan inåt samtidigt som man vred den kanske ett halvt varv, då frigjordes växelstången (var svårt att se där den satt mitt under förgasarna). Sedan tog man ned hela växelhuset. Den låånga växelstången satt kvar i växelhuset. Vet inte hur det ser ut på din motor men du får väl kika på sprängskisserna. Tror att de betecknade Gearcase resp Midsection bör ge en viss hjälp. Får du ner växelhuset 3 mm låter det som om du har något kvar att lossa på. Annars är det väl bara att ringa en verkstad och be om råd ? Lycka till, hursomhelst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser