Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Langemanen

Vinterkonservera Yamaha F150 AETL

Rekommendera Poster

När man vinterkonserverar en utombordsmotor behöver man då skölja genom motorn kylsystem med färskvatten och behöver man vara orolig att det blir vatten kvar som kan frysa? ska man köra igenom glykolvatten? Jag har möjlighet att ha motorn inne där det är frost fritt men måste då skruva bort den från båten och det känns lite jobbigt, är det att föredra att ha den frostfritt? när är det bäst att byta motoroljan innan konserveringen eller till våren? eller kanske bägge delarna? Han som hade båten innan sa att man skulle köra i vinterkonserverings medlet tills den stannade, det känns som om den inte startar till våren då men det kanske inte är några problem?

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Finns många trådar i ämnet redan, som du kan söka på för att få svar.

Generellt: Ja, det är bra att skölja igenom motorn med färskvatten, särskilt om den har gått i saltvatten.

Nej, glykol behövs inte. Alla utombordsmotorer är självdränerande så länge de hänger rakt ner. Motorn kan också hänga kvar utomhus  utan problem.

Om konserveringsolja tvistar de lärde. Bränslestabilisator är dock att rekommendera för att undvika harts och utfällningar från stillastående bensin.

Ja, motoroljan ska bytas på hösten. Då slipper du eventuella slaggprodukter som annars står kvar i motorn över vintern och (åtminstone teoretiskt) kan orsaka onödigt slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig motor du har, jag har en likadan :) I instruktionsboken finns en detaljerad beskrivning hur man vinterkonserverar motorn. Jag brukar göra några avsteg från den. I samband med vinterkonserveringen gör jag även en vanlig 100 timmars/1års-service. Servicepunkterna står i instruktionsboken men en orginal servicemanual är bra att ha som stöd. Behöver du tips på var man får tag i en sådan så skicka mej ett meddelande.

Jag foggar inte min motor, alltså kör den med konserveringsolja i insug och tändstifthål. Har inte stött på nån Yamahamek som anser det nödvändigt. Däremot kör jag alltid på Yamalube FCW oljan som är särskilt korrosionshämmande. Tyvärr har priset gått upp nästan 200 spänn till 731 kr för en 5l-dunk. Fick tag i olja för fjolårspris i år o ska höra vad den kostar i 20 liters dunk till nästa år, är den lika ap-dyr blir det FCW-olja av annat fabrikat.

Jag har hittills inte dränerat mitt bränslesystem utan bara kört med Fuel Stabilizer. Den ska du slå i tanken i god tid före uppdragning så du har behandlad soppa i motorn o inte bara i tanken. I år har jag pratat med två mekar som starkt rekommenderar att man dränerar trots stabilizer. Förmodligen gör jag det i år, om inte annat för att se så att det inte samlats skräp eller vatten i botten på ångseparatorn.

En viktig sak om du dränerar ångseparatorn så sätt en lapp på tändningshålet att du måste pumpa bränsleblåsan hård innan du slår på tändningen, står nämligen inte i instruktionsboken. Om du inte gör det o vrider på tändningen startar högtrycksbränslepumpen torr o då kan den gå sönder, så pumpa först!!

Har du fler frågor om motorn så fråga på, jag är inne på min 3:e säsong och gör så mycket som möjligt själv på den.



Senast ändrad av jarb | 12 oktober 2010 | 00:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...