Gäst Stefan Postad 27 September , 2004 Hej Min fråg är lika kort och koncis som dum kanske: Hur vet man när en avgaslimpa är sliten och att det är dax att byta. (Jag antar att avgaslimpa rostar och slits från insidan också) Häls Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 27 September , 2004 En avgaslimpa är färdig, då den inte mera klarar av att hålla avgaser och kylvatten isär, alltså då dens mantelyta har rostat sönder invändigt. På avgaslimpan syns detta MYCKET sällan rakt utåt, men här är symptom som ofta följer av trasig avgaslimpa: - Motorn går dåligt, speciellt som kall - Effektförlust speciellt på högvarv - Vattenintrång i cylindrarna - Vattenbildning i oljorna (via cylindrarna) - Brunaktiga tändstift Råkade ut för trasig avgaslimpa på min AQ171A volvo penta från 1987. Ovanstående symptom var ganska nära vad jag råkade ut för. Och avgaslimpan hade jag då provtryckt 4 månader, 30 drifttimmar och 400 sjömil tidigare. Allt började med att jag märkte att jag råkade kolla tändstiftena, och att 2 av dem var smått brunaktiga, medan 2 var mörkgråa som de skulle. Följande dag blev motorn svårare att varmstarta, och snart även att kallstarta. Sen började det bildas vattenånga i vevhusventilationsrören, och snart i oljekorken, och i oljorna. Då bestämde jag, att nu körs det inte en meter mera, och tog upp båten, och konstaterade att den limpan som på våren varit i hyfsat skick, var fallfärdig i slutet av sommaren. Ny limpa (1506,70euro) och packningar på från volvo (enda platsen du får limpan från), och ut o köra. Till följande small propellern (centrumet lossnade), och de fick ja fixat för en vecka sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 27 September , 2004 Tack för utförlit svar, Verkar riskablet, man vill väl helst inte vänta tills vatten tränger in i vevhuset ? Vad innebär det att tryckmäta limpan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 27 September , 2004 Inga som helst problem att få tag på limpor på andra ställen.... typ orbitrade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis Lindholm Postad 11 Oktober , 2004 Lämna in den på blästring och tryckprova den efteråt med trycklyft eller vatten så vet du om den är ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bengt Postad 28 April , 2005 Jag pratade med en kompis som plockar bort limporna varje vinter och förvarar dom i oljebad under vintern. Inte en rostfläck efter 10 år påstår han. Fan trot, vad tror panelen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 28 April , 2005 Troligen är han kock till yrket! Då vet man att sköta sin stekpanna på rätt sätt. Om man t.ex diskar stekpannan med diskmedel så tar det lång tid innan den är bra att steka i igen. Diskmedlet tränger in i det poriga gjutjärnet. Han sköter sin limpa som sin stekpanna. Jag tror att det har en viss lindrande verkan från det leda saltet när han låter limpan ligga i olja, speciellt så lång tid. Helst ska man nog låta den ligga i sötvatten så man får bort saltet som nog tränger ned på djupet i gjutjärnet också skulle jag tro. Då saltet är urlakat är limpan klar att läggas i olja kanske efter några dagars torkning. Men vilket skruvande för att rädda en limpa även om en dyr en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bateman 0 Postad 30 April , 2005 Enligt min mening så kan det absolut vara värt att plocka ur limpan då och då. Så jobbigt är det inte om man jämför med att få bort vatten ur motorn... Råkade ut för en trasig limpa i min förra båt. När vi köpte den såg vi att den var rostig, och säljaren gick med på att byta den innan leverans. När vi fick båten sen så såg den ny ut-men icke... Han hade bara målat om den. Gick bra under sommaren men på hösten när vi skulle köra den till upptagningen så upptäckte vi tjock grå olja runt ventilerna... Fick upp den ändå och plockade bort limpan, och mycket riktigt-var stora hål i limpan med vatten i motorn som följd. Motorn fick stå i diesel hela vintern och en ny limpa monterades i på våren. Och sen följde ett digert jobb med att få ur vattnet ur motorn genom att hälla på ny olja och sätta i nya filter x antal gånger...Ganska kostsamt!! Fick rent den till slut och båten såldes. Vi hade ändå tur att inte motorn skar eller nåt sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 30 April , 2005 Nä du har rätt i att om man skruvar bort limpan så kan man lättare upptäcka bristerna i tid. Dessutom, när man lärt sig att göra det går det mycket snabbare nästa gång. Man blir heller inte strandsatt när det händer akut under en semester. Många har blivit liggande för mindre fel än så och fått vandra runt i samma hamn veckovis. Hur kul är det? Hellre skruva lite för mycket än inget alls. Alltid lär man sig något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser