Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Riro

Vinterplats

Rekommendera Poster

Hej

År det någon som har tips om en vinterplats i Stockholms närhet för en Ansö 31 (helst i närheten av västerort)?

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Margretelundsvarvet?
Ibland kan de knöla in ett par extrabåtar...

Senast ändrad av Peter_K | 11 oktober 2010 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plåtbåt är väl egentligen som gjord att ligga i sjön även vintertid. Det bör  finnas massor av lediga bryggplatser över vintern.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte båten nu i helgen och skulle vilja ha den på land för att kunna kolla botten och köl samt hur genomföringarna ser ut. Tror nog i och för sig att det inte är någon fara då säljaren har skött om båten och jobbar på sjön (kapten på asfaltstanker) så han har koll på material och kemi när det gäller stålbåtar. Ett alternativ är ju att lyfta den i vår i samband med sjösättning då kranbil finns på plats. Är dock lite feg och tycker det verkar osäkert att ha den i isen. Har någon erfarenhet av det, hur säkra genomföringar från att frysa sönder etc. Den ligger i båtklubben Arken i Kungsängen som har en helt skyddad hamnbassäng med endast ett inlopp några meter brett så det är ingen risk att isen kan röra sig. Ska byta backslag men det går ju lika bra med båten i sjön.

Ett annat alternativ jag funderat på är att lägga den i en isfri hamn, men det blir ju ganska kostsamt.

Tacksam för alla råd jag kan få.smiley

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Stockholms Segelsällskap. De har flera hamnar och i vintras tyckte jag att det såg ut som om det fanns platser kvar på Rastaholm (Ekerö, ca 2 mil från Brommaplan). Tror att sista upptagningarna för säsongen är vecka 42.

http://www.stockholmssegelsallskap.org.se/
segel@telia.com

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isfritt är absolut inget krav. I år firar jag 20-årsjubileum med fastfrusen plastbåt.
Men du måste ha koll på genomföringarna, helst med glykolfyllning. 

Med all säkerhet finns det plats på Stora Hunduddens Varvsförening på Djurgården, www.hundudden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för mer tips om genomföringarna, har du någon värmare/värmekabel eller fyller du bara med glykol och stänger ventilerna?  Ingen risk att det händer något med axelgenomföringen (rak axel)? Det är egentligen bara genomföringarna jag oroar mig för, skrovet bör tåla isen utan problem. Hur gäller försäkringen när man ligger i isen?

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig brytt mig om axel- eller roderhylsor. Inte heller bogpropellerör. Faran är huvudsaklingen när vattnet är instängt och inte kan expandera åt något håll när det fryser. I kulventilens kula t.ex.

Jag kör bara glykol, litar inte på att det alltid finns 100% trygg elförsörjning.

De flesta bolag friskríver sig mot skador pga is. Enda undantaget mig veterligen är Pantaenius. En del bolag har inget skydd alls ens mot andra skador i sjön vintertid. Läs det finstilta, tala med dem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Har nu lyckats få vinterplats i närheten, så på lördag åker den upp.smiley

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...