Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
JuniBo

Fogelsta BUV 1502

Rekommendera Poster

Är det någon som har en BUV 1502 med en Yamarin DC 64 på som orkar mäta avståndet från exempelvis bakkant ram fram till hjulaxeln? Jag har bytt vagn och märker att kultrycket är alldeles för högt. Enklare fråga än prova sig fram :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just den kombinationen men har aldrig flyttat axeln, den sitter i samma läge som vid nyleverans. Brukar justera med winschbocken. Ska inte till kärran på ett par dagar men visst kan jag mäta :) Återkommer om ett par dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, uppskattar din hjälp. Ta gärna ett mått från balken och bak till akterspegeln på båten också då så ser jag ungefär hur din båt är placerad. Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer nog åka ut till kärran nån av de närmsta dagarna så då kan jag mäta var axeln sitter. Båten är fortfarande i sjön o kommer nog vara det nån månad till så tyvärr kan jag inte mäta var den brukar ligga. Brukar ha båten rätt långt bak för att kunna flytta fram winchbocken o båten så hon blir målad på hela botten på våren. Har dragit upp en annan kortare båt i sommar o då flyttade jag bocken men har för mej att jag var smart nog att märka o det är ju isf efter framflyttning. Jag mäter var bocken brukar stå oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det inte någon av de närmsta dagarna men idag har jag varit vid kärran och mätt lite på den. Axeln sitter 130 cm in på trailen mätt bakifrån. Från bakkant på winschtornet bak till tvärbalken är det 110 cm. Detta mått är förmodligen det som är efter bottenmålning så vid torrsättning är det något mindre. Bakersta vaggan sitter 25 cm in. Jag har aldrig vägt mitt kultryck men jag tror att det är lite för högt egentligen. Hittade en bild o jag uppskattar att från bakersta vaggan till akterspegeln är det runt 50 cm. Du kanske redan hunnit torrsätta men förhoppningsvis har du nån nytta av måtten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för din hjälp! Bra att ha något att utgå ifrån, tänkte flytta axeln vid tillfälle under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...