Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Riro

Vad skiljer backslag MS3B från MS3?

Rekommendera Poster

Har köpt ny båt (Ansö 31) med en MD21B diesel med MS3B backslag. Backslaget är defekt, visste det när jag köpte båten. Nu har jag hittat ett begagnat  MS3 backslag. Vet någon skillnaden på MS3B och MS3. Vad jag kan se på sprängskisser så har dom olika oljekylare men för övrigt verkar dom vara lika och skulle därmed passa på min motor.

Mottager även gärna tips om det är något speciellt man bör tänka på när man byter.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MS3B är en kraftigare variant av backslaget gjort för att klara högre effekter. Vissa MD21:or har det men varför är lite oklart då MD21 inte ger de effekter som MS3B kan klara (nån som vet?)

MS3 och MS3B passar båda på MD21 och går att byta dock verkar det som MS3B är längre dvs man behöver en adapter om man monterar ett MS3 istället. I övrigt kolla att utväxling och vinkel är densamma fast jag tror att de flesta är vinklade 7 grader kanske det funnits raka varianter.

Skulle jag renovera skulle jag lägga pengar på MS3B istf MS3 då det är ett kraftigare backslag. Oftast är kopplingskonan slut vilken tyvärr är ganska dyr och svår att byta men delar finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack.

Orsaken till att jag frågar är att jag har hittat ett begagnat MS3 för 3000:- som jag får lämna tillbaks om det inte fungerar tillfredställande. Tänkte i så fall montera det så länge och ev. renovera mitt MS3B. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om MS3B är lite längre och om du monterar en adapter mellan propelleraxel och backslag så behöver motorn riktas om om du inte har en flexibel CV axelkoppling. Detta eftersom vinkel på backslaget kanske inte blir på samma ställe. Det kan ge brytningar i propelleraxeln annars och en hel massa problem. Den kan kanske behöva riktas om även om du har en flexibel koppling. Det brukar vara ganska knepigt, så ta med det i 'renovera'-kalkylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat ett MS3 som aldrig är använt, inte ens grönlackat. Det har aldrig varit olja i det. Törs man köpa det eller är det risk att alla packboxar och packningar är så torra så det läcker som ett såll. Det har förvarats svalt och torrt. Vad kan man i så fall ge för det.

Bifogar en bild på hur anslutningen till propelleraxeln ser ut, vet ej om den är justerbar i längsled eller går att änra vinkel på.

post-10005351-1394236529,6232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ms3 backslaget är lite kortare än 3b så borde det väl saknas en bit fram till kopplingen du har, o du bör behöva en adapter ? En liten fråga också, en 31 fotare med MD21 händer det något när du gasar eller det blåser lite vid förtöjningar? Är bara lite nyfiken. Mille



Senast ändrad av repen_1 | 11 oktober 2010 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit prova ännu då backslaget är defekt, köpte båten i helgen. Enligt förra ägaren så marchar den ca.7knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar . Hoppas du hittar ett lämpligt backslag, om det nya oanvända backslaget inte är rostigt invändigt  så bör det räcka att byta simringarna som tätar mot läkage ut genom axlarna, om du inte köper dom på Volvo penta utan hos någon firma som säljer lager o tätningar så kostar dom ca 30-50kr st. Mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det krångligt att byta simringarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag själv har ms3 så har jag inte just nu exakt koll på hur dom sitter eftersom jag inte kan titta på dom,eller har någon sprängskiss. Bytte på dom gamla rb o det är inte svårt. Det brukar sitta en gavel plåt som är skruvad med 4 bult typ m8-10 tar man bort den luckan brukar dom sitta i den,bara att knacka ut o pressa in den nya.Se bara till att när du knackar in den nya att du knackar på ytterkant där stålringen sitter så du inte skadar dom. Ska se om jag kan hitta en sprängskiss då vet jag hur dom sitter. Har för mej att jag letat förut på Volvo penta utan att hitta backslagen på deras sidor, men det borde finnas sprängskisser någonstans.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade på Marinparts europe. Det aktra tar du bort muttern i mitten på kopplingsklumpen drar den av splinsen sen har du den fyrkantiga luckan som sitter med 4 skruv tätningen sitter innanför den, såg även att det är ett par oringar. Den förligga tar du bort den stora flänsen som  sitter med 6 skruvar mot huset så sitter tätningen där o ett par oringar där också, det sitter även en spårring där som du måste ta bort. Kan hända att det räcker att ta bort spårringen o få ut simringen utan att ta bort flänsen, hålet i flänsen ser stort ut på ritningen men det märks när man börjar ta isär det, Såg att dom skulle ha över 200kr för tätningarna,men när jag bytte på mina gamla skulle dom ha 495kr o jag köpte dom hos en lagerfirma för 37kr, ganska stor prisskilnad.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju inte för komplicerat. Tack för hjälpen.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...