Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Anteman

Halvplanande och trimning av drev

Rekommendera Poster

Hej alla trevliga båtägare! Jag har en Solö, som är en halvplanande båt, med ett 280 drev utan powertrim. Så jag får trimma drevet manuellt begränsat till 3 lägen. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta och därför kan ge tips om vilket läge som passar sig bäst. Jag antar att man inte får använda powertilt funktionen för kortare utvärdering av trimvinkel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda tilten ens för kortare tester. Kommer garanterat pajja elmotorn för drevlyften. Generellt kan sägas att ju längre in mot skrovet du har drevet desto mindre kommer aktern gräva. Utan praktisk erfarenhet skulle min gissning vara att på en halvplanande båt vill man ha drevet så intiltat som möjligt så länge båten inte trycker ner fören. Bästa är ju såklart att testa. Borde väl bli 2-3 bad men det får man ta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tror jag tolkar det som om du har tre hål för manuell trimmning/tiltning av motorn. Om det är vad jag tror och samma som jag har så är det med en sprint som man sätter för att bestämma bottenläget på motorn..

Jag skulle prova mig fram tills du hittar det läge som passar din båt och din last.. Du märker tydligt skillnad på de olika lägena?

Har själv laborerat lite med min motor för att få ner bränsleförbrukningen samt kunna varva ner lite

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tror jag tolkar det som om du har tre hål för manuell trimmning/tiltning av motorn. Om det är vad jag tror och samma som jag har så är det med en sprint som man sätter för att bestämma bottenläget på motorn..

Jag skulle prova mig fram tills du hittar det läge som passar din båt och din last.. Du märker tydligt skillnad på de olika lägena?

Har själv laborerat lite med min motor för att få ner bränsleförbrukningen samt kunna varva ner lite

Fredric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...