Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
gockemannen

roder som sugs in i proppen...

Rekommendera Poster

Hej.

Kan det vara så att det bara är en justeringsfråga eller finns risken att bottenstocken är för mjuk?

Detta gäller en plastsnipa jag prövade i helgen då jag insett att det kommer ge mig mer skärgård per spenderad krona.

Mvh gockemannen

Senast ändrad av gockemannen | 10 oktober 2010 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog försöka förklara lite bättre vad som är problemet om du vill få hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså: Att köra framåt, att svänga går jätte bra men när man, vid ett visst gaspådrag skall backa så sugs rodret in i propellern. Det låter och skramlar en massa men då är det bara att lägga i friläge och räta upp rodret så är man out of the woods för den gången. Detta är ett beteende som skrämmer mig som presumtiv köpare. Är det en justeringsfråga är det ju lätt ordnat men att byta en mjuk bottenstock är ett jobb som jag inte ens tror är värt att göra på en båt i 100.000 kronorsklassen. Skulle vilja ha era åsikter och idéer på vad det kan vara och om det är värt att chansa. Det finns många på detta forum som besitter en enorm kunskap så det är den jag vill åt.

Mvh GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att säga vad felet är.

Det låter ju ungefär som när rotdret släppt från styranorndingen, men då skulle du ju inte kunna svänga.

Det kan ju även vara propelleraxeln som glappar väldigt mycket i längdriktningen.

I vilket fall som helst är det nog säkrast att undersöka med båten på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du helt säker på att det är rodret som flyttar sig? I mina öron låter det snarare som att propellern flyttar sig bakåt när man backar, beroende på axiellt spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner igen det där på min egen snipa. Det går i princip inte att styra när man ligger back. Försöker jag göra det på min så viker sig rodret och teleflexen kuggar över vilket låter rätt illa.

Bäst är att hålla rodret midskepps och köra halv back till man fått fart, därefter lägga i friläge och styra. Nu brukar jag inte göra så utan när jag lägger ut från min plats backar jag rakt och lägger sedan rodret dikt åt det håll jag vill och ger nästan full maskin fram medan jag har fart bakåt. Snipan vrider sig då nästan på stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett liknade problem i våras. Skrammel vid back som berodde på att roderkvadranten lossnat så att rodret gick emot propellern. Även jag har övergått till att bara backa rakt bakåt och svänga framåt. Ska bara montera en roderindikator så att jag slipper räkna rattvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla båtar med roder måste ha ändstopp för styrarmen, för att förhindra problemet som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något knep för att kontrollera att det inte är bottenstocken som är mjuk eller att det är något annat kostsamt fel? Båten ligger en bit ifrån mig, ca 15 mil enkel resa, så jag vill undvika att åka allt för många gånger fram och tillbaka utan att köpa henne.

Jag gillar båten så om det inte är något större fel blir det nog en affär...fan va jag önskar att jag inte var båtoholist!!!

Mvh GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du måste ha båten på land för att kunna dra o trycka för att se vad som händer, men att bottenstocken är så mjuk att den ger sej har jag svårt att tro då borde hela aktern svajja. Tror mera på att roder bussningarna har gett sej,fast då borde det läcka in eller att propelleraxeln flyttar sej för mycket akter pga sliten kona fast då borde propellern vara för nära rodret,om det är ett mekaniskt backslag. Kan även vara att motorkuddarna är av så att hela motorn flyttar sej akterut. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att det är vajerstyrning.  där blocken sitter med fjädrar som ger efter när du backar  av vattentrycket på rodret när du svänger

va så i min gammla snipa                 jag monterade starkare fjädrar   fjädrana var till för att ta bort glappet  och såg till att vajrar alltig var spännda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta skall kontrolleras! Om det är så att det saknas, hur avancerat är det att ordna?

Mvh GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...